Svar: Overnattende samvær
30. juni 2004
Alder:
2 år
Din søn er på ingen måde knyttet til sin far, som han er til dig. Derudover har han jo en farrolle i din kæreste og tilbringer jo også hverdagen med ham og er måske derfor mere knyttet til ham end til sin biologiske far.
Jeg synes det er en god idé at din søn vokser op med en viden om, hvem far er, men som du beskriver situationen, så har din søn ikke behov for at være overnattende hos sin far, tværtimod.
Din søn er endnu for lille til at kunne beskrive med ord, hvordan han har det og derfor kommer hans følelser ud gennem kropslige reaktioner, det er kun helt naturligt.
Jeg tror det er meget vigtigt at du lytter til din søn og jeg er sikker på at din søn føler sig svigtet, når han skal sove et andet sted. Han er stadig så lille at han ikke kan forholde sig til om I ses om to timer eller om to dage og han reagerer som han gør fordi han føler sig utryg. Jeg synes umiddelbart ikke at han skal overnatte hos sin far, før han er gammel nok til selv gerne at ville.
Samtidig så bliver jeg også nødt til at skrive hvis behov er det egentlig? Er det den biologiske fars behov for at se og være sammen med sin søn? Hvis det er det, burde det så ikke være ligegyldigt hvilken dag det var, for så burde sønnen vel komme i første række? Eller er det dit behov for at få lidt 'fritid'?
Det er naturligvis din søns behov at kende sin far, men det er ikke hans behov at 'bo i en kuffert'. Hans behov er omsorg, tryghed og kærlighed og dermed en tillid til at du lytter til ham, forstår ham og hjælper ham.
Du beskriver ikke hvordan din søn reagerer i afleverings situationen, hvordan hans biologiske far er/lever osv. eller hvad der ligger til grund for statsamtets afgørelse. Måske er jeres verdener vidt forskellig og din søn kan ikke finde ud af at forholde sig til dette endnu.
Jeg er ikke sikker på at det ville løse noget at flytte sovedagen fra lørdag til søndag, jeg tror ikke din søn er parat. Jeg synes derfor I skal droppe overnatningen til din søn bliver ældre og selv giver udtryk for gerne at ville.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske