Svar: Den evige traver - mad og søvn
15. december 2010
Alder:
6 mdr.
Kære forældre
Det lyder som om at I skal have jeres datter til at spise lidt mere, for hun spiser ikke særlig meget og det har naturligt betydning for hendes nattesøvn og evne til at sove igennem, at hun får både mad og mælk nok. Som du skriver, var hun næsten ikke til at stoppe ved grødskålen og sov rigtig godt, og nu hvor hun spiser 5 skefulde af gangen, sover hun dårligt.
Spørgsmålet er hvorfor hun ikke spiser særlig meget. Måske er hun forkølet, ved at blive syg og føler sig alment utilpas, hvilket naturligt godt kan give nedsat appetit, måske handler det om alder og udvikling, lyst til at følge mere med i hvad sker omkring hende og derfor sværere ved at holde fokus omkring maden. Måske handler det om at hun har brug for mere variation, men rigtig mad, mad som smager af noget.
Det kan være en god idé at starte hvert måltid med mad i hånden, som hun selv kan sidde med, gumle på, opbløde med spyt osv. Det kan motivere hende til at spise mere, hun bliver styrket mundmotorisk og hun bliver bevidst om at det nu er spisetid. Og så kan I derefter følge efter med skemaden. Det kan være hjemmelavet mad eller mos fra glas - det vigtigste er lige nu at hun spiser og bibeholder den naturlige lyst til dette.
Nogle børn har også en periode, hvor de vågner og snakker om natten, fordi de øver deres stemme - og det kan næste virke som om at de især nyder at tale om natten, måske fordi de der kan høre sig selv helt tydeligt, her er verden omkring dem jo stille og det har også sine fordele ... Jeres datter lyder umiddelbart til at være godt med udviklingsmæssigt, og måske handler hendes opvågninger og pludren om natten også om at hun øver sig verbalt ... Det er en periode, og det holder op igen.
Mit råd til jer er altså at I forsøger at få mere fast mad i jeres datter, overvejer om sygdom kan spille ind og også medtænker at hun måske lige nu har en periode, hvor hun naturligt øver sig verbalt - og desværre altså mest når alt omkring hende er stille. Og så finde roen i at der nok er tale om en periode.
Tilsidst vil jeg lige sige, at hun jo stadig er så lille, at hun naturligt nogle dage vil have behov for at flekse, så hun sover lidt længere formiddagslur eller måske sover powernap om eftermiddagen osv. Det er helt okay, at dagene ikke helt ligner hinanden og I er nødt til at se på hende og vurdere hendes behov.
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske