Brev:
Førstegangsmor spørger om sove- og spisevaner
15. december 2010
Alder:
4 mdr.
Førstegangsmor spørger om sove- og spisevaner
Kære Helen
Jeg er førstegangsmor til en skøn og glad baby på 4 mdr. Han er en stor dreng på 7,6 kg og er 68 cm lang. Han er blevet fuldammet, og har stort set selv fået lov at bestemme omfang af amningen.
Jeg har brug for råd og vejledning i forbindelse med hans sove- og spisevaner.
Han blev født med lyskebrok, og blev opereret i en alder af kun 7 uger. Lyskebrokket var ret omfattende, men han kom sig ret hurtigt over det. Sygdommen gjorde dog, at han spiste ret tit, ca hver 2. time dagen og natten igennem, vågnede skrigende/grædende (fordi han havde ondt) og blev trøstet af at amme igen. Han har derfor fra starten aldrig sovet ret længe ad gangen. Det var en meget forvirrende periode, hvor jeg først troede det handlede om overproduktion og afprøvede blokamning. Han har aldrig ammet ret lang tid ad gangen, højst 5-10 min, men suger tilgengæld kraftigt til.
Efter denne lidt kaotiske opstart i livet, har jeg prøvet at lidt struktur ind i hans liv. En typisk dag kan se sådan ud:
Han vågner smilende et sted ml kl 0700 og 0730, bliver skiftet og får tøj på. Nogengange er han sulten, andre gange ikke. Han får lov at lege på aktivitetstæppet, mens jeg lige får lidt morgenmad.
Efter 1 times tid gaber han, bliver vrøvlet, pakkes godt ind i køredragt og hue (fast ritual med sut og sutteklud) og kommer ud at sove i barnevogn.
Her sover han alt ml. 1 og 2,5 timer - alt efter hvornår han sidst fik noget at spise. Han bliver tilbudt amning hver gang han skal lægges til at sove, og det er forskelligt om han vil spise eller nej. Han tilbydes amning for at få ham til at sove i længst mulig tid.
Han vågner, når han er sulten. Har han fået ml 1,5 og 2,5 timers søvn, pakkes han ud af køredragt og ammes. Har han sovet mindre, ammes han i køredragt og puttes derefter til endnu en lur (typisk 1-1,5 time mere).
Når han er vågen, leger jeg med ham. Prøver at stimulere ham på alle mulige måder med tumlastik, musik, mm. Han er vågen i typisk 1,5 time, og giver derefter tydelige tegn på at nu er han træt. Han tilbydes amning og puttes i køredragt for at komme ud at sove. Anden lur er typisk kortere end den første og varer ca. 1-1,5 time. Det passer med at han spiser ca hver 2.-3. time i løbet af dagen. Når han vågner af sine lure er det fordi han er sulten. Han vågner altid skrigende (han har dog ikke ondt mere, nu er det "bare" pga sult) og aldrig glad. Efter han har spist er han dig det gladeste barn med let til smil og masser af gå-på-mod.
Efter endnu en omgang leg og hygge på typisk 1,5 time kommer han igen ud for at sove. Sidste lur er stort set aldrig længere end 1 time.
Nu er vi ved at være henne på sen-eftermiddag og far kommer hjem ml kl 1630 og 1730. Han hygger lidt med far, mens mor laver aftensmad. De voksne spiser, mens han kikker på - enten fra aktivitetstæppet eller liggende på et tæppe på bordet. Omkring kl 1900 er vi begyndt at give ham lidt grød og mos. Da han på en mdr havde "tabt" sig lidt (hvis man ser på forholdet ml drøjde og længde), fik vi OK fra sundhedsplejersken til at starte op. Han har fået ml 20 og 50 ml majsgrød på Nan2 med frugtmos eller lidt kartoffelmos med gulerod pr. gang. Jeg overvejer at begynde at give ham lidt også til frokost.
Det er forskelligt hvor meget han sover om aftenen, nogen aftener er han vågen i lange perioder (2-3 timer) andre aftener sover han kort lur på 30-60 min omkring kl 18. Efter han har spist tilbydes han amning.
Ved 20-tiden får han nattøj og natble på. Og putteritualet for natten begynder. Inden da han har ca fra kl 17-18 ammet 1 gang i timen (for at prøve at fylde ham op til natten).
Oftest er det forholdsvis nemt at få ham til at sove. Her vugger jeg ham i mine arme med sut i munden og sutteklud over hovedet. Han er begyndt at protestere kraftigt med gråd, når han skal sove (også lige inden lurene om dagen). Han falder dog typisk hen efter 10-15 min, og lægges i tremmesengen (som står i soveværelset) lige inden han er helt væk. Han sover nu ml 30-60 min, og vågner så op. Når han vågner ligger han og sutter hårdt på sine fingre. Vi giver ham sin sut og sutteklud over hovedet - men han falder ikke til ro igen.
Hans arme fægter rundt, hiver i sutten (efterfulgt af vræl, når sutten ikke længere er i munden) og suttekluden. Han kører sig selv op, og trækker vejret hurtigere og hurtigere. Han begynder at ligge og snakke, som efter 10-20 min bliver mere og mere irriteret, og til sidst græder han. Det eneste som hjælper (synes jeg) er at tage ham op og køre putteritualet med vuggen i arme med sut i munden og sutteklud over hovedet. Oftest vil han gerne ammes lidt (jeg har ikke så meget mælk om aftenen, så det bliver aldrig til så meget her). Dette putteritual kan gentages et par gange før han "giver op".
Jeg går i seng ml kl 21 og 22, og er som regel segnefærdig af træthed. Der er derfor ikke det store overskud til at se situationen "udefra" og jeg gør bare det, som lige plejer at virke - uden at vide om det er hensigtsmæssigt eller ej.
Natten er som regel et mareridt, hvor han vågner efter typisk 2 timers søvn - nogengange er jeg heldig og får knap 3 timers sammenhængende søvn ad gangen. Han vågner som beskrevet ovenfor med at sutte sine fingre, og hoved og arme kører på ham. Jeg har prøvet at give ham sutten og suttekluden over hovedet (putteritualet, bare uden vuggen i mine arme), og sige "ssshhh" - men det nærmest mere vækker ham end får ham til at falde til ro. Det, som virker, er at tage ham op, og amme ham. Her falder han hurtigt i søvn igen, og han lægges tilbage i tremmesengen. Efter ca 2 timer gentager det sig. Og efter ca 4 opvågninger inkl 4 amninger er kl ca 0730 og han vågner helt. Han vågner stort set hver morgen kl ca 0730 uanset om han er faldet i søvn ved 20-tiden eller den først er blevet midnat (efter en træls aften med uendelig putteritual).
Kan du komme med nogle gode råd til hvordan jeg især får nætterne til at blive mere rolige? Jeg ville SÅ gerne at han kunne sove 3-4 timer ad gangen, så vi kommer ned på 1-2 amninger om natten.
Vi har nu givet grød i 1 uge, uden synderlig påvirkning af søvnen. Han havde godt nok en nat for 4 dage side, hvor han ikke ville ammes i 8 timer, men stadig vågnede og skulle vugges i søvn igen. Natten efter var det 6 timer uden amning - og så var vi tilbage til amning hver 2. time.
Er det helt uhensigtmæssigt, sådan som jeg kører amningen? Hvad kan jeg gøre anderledes? Hvis han ammes, når han vågner, og derefter er vågen i 1,5 time - så prøver jeg altid at amme ham, inden han skal sove, da han ellers vågner efter kun 30-60 min fordi han så er sulten.
Dagene er som sådan ret strukturerede, mens jeg synes aftenerne og nætterne er rodet. Jeg prøver at gøre det samme hver aften, men der går tit noget "galt". Fx så får han gylpet ud over det hele (han sluger meget luft under amning og gylper meget) og skal skiftes (selvom han er blevet lagt i seng), eller han falder i søvn kl 1830 og sover over en time, hvor hans grød så bliver skubbet 1 time. Eller som igår, hvor han pludseligt bare ikke ville sove ml kl 2130 og 0000!?
Er det for tidligt at introducere grød/mos til frokost allerede (jeg tænker max 50ml ad gangen)? Og er det forsvarligt at give mere end 50ml grød om aftenen, når jeg er bekymret for forstoppelse? Han har været på laktulose i 1 uge pga forstoppelse efter operationen, selvom han kun fik modermælk (her havde han kun afførring 1 gang i løbet af 5 uger, ca 2 og 3 uger på hver side). Han har nu afførring efter 1-1,5 uge, men det varierer.
Jeg håber jo, at mere mad om dagen i form af grød og mos snart vil give os lidt roligere nætter. Men er det helt urealistisk? Og er der evt en god metode til, hvordan vi kommer derhed?
Jeg håber, at du har mulighed for at få os i den rigtige retning, for det tærer meget på mig at min nattesøvn stadig er så afbrudt. Og det går efterhånden ud over min mand, hvilket ikke er rimeligt.
Med venlig hilsen
Jane