Svar: Førstegangsmor spørger om sove- og spisevaner
15. december 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Jane
Tak for dit brev, og velkommen til :)
Jeg få flere tanker når jeg læser dit brev og vil gerne dele lidt af dem med dig., Der er sandsynligvis flere ting der spiller ind hos jer og så må du selv vælge til og fra, hvad du synes du kan bruge :)
Når man får en dreng, som græder en del og hvor den første tid går mest ud på at få ro på, trøste, skærme, amme, lulle i søvn osv. så er det naturligt den erfaring som sidder I jer og det I stadig gør ... Men det er rigtig vigtigt at du nu begynder at se din dreng som en aktiv baby og ikke længere som et spædbarn. Derfor er det vigtigt at han ikke lulles i søvn for meget om dagen, men nu får længere og mere vågne og aktive perioder og først derefter ammes og sover igen.
Nogle gange, når din dreng gaber, gnider sig i øjnene og virker træt, så er det naturligvis fordi han er træt og skal puttes. Men andre gange er det måske fordi han keder sig, har brug for nye stimulig, brug for at blive tumlet med eller brug for bare at sidde hos dig og kigge på verden eller måske brug for at du synger så sange sammen med ham eller måske giver ham noget at spise ... Det er altså vigtigt ikke at tolke alle gab som træthed og på den måde stille og roligt komme ind i en rytme, hvor han er vågen, aktiv, bruger sig selv rigtig meget motorisk og mentalt, får mad, sover en god lur, vågner og er aktiv igen.
De fleste børn vil i denne alder trives rigtig godt med 3 lure dagligt, en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen og den sidste lur kan godt ligge så sent, at den naturligt påvirke tidspunktet for putning om aftenen. Det er således ikke unormalt at børn i denne alder måske først går til ro for natten kl. 22 eller senere - det afhænger helt af hvordan de sover om dagen og det er noget som ændrer sig igen.
Når han konsekvent græder inden han skal sove, så kan det naturligvis være fordi det er sådan han er og han 'lukker sidste energi' ud på denne måde. Her vil der normalt være tale om 2 minutters gråd og så sover han ... Grøder han længe og ulykkeligt, så kan det godt være tegn på at han ikke skal puttes der, at han prøver at kæmpe imod søvnen og måske først skal puttes ½ time senere ...
Når han konsekvent græder når han vågner, så kan det være fordi han vågner direkte af den dybe søvn. Det er der nogle børn som gør i flere måneder, - det ændrer sig dog også igen. Her kan det nogle gange hjælpe at lægge ham til brystet lidt før han vågner rigtigt op, så han på den måde hjælpes til en roligere opvågning.
De fleste børn vil i 4 måneders alderen have brug for at sove ca 15 timer i døgnet. Nogle sover lidt mere, andre sover lidt mindre. Søvnen kan være fordelt sådan at barnet f.eks. sover 1½ time om formiddagen, 2½ time til middag og 1 time som 3. lur. Om natten sover barnet ca 10 timer f.eks. fra kl 21.30 til 7.30 (som er den tid jeres dreng står op).
Det er fint at I er begyndt med skemad, det vil på sigt naturligt hjælpe jer til mere rytme, mere vågentid og vil på sigt naturligt påvirke nattesøvnen. Jeg anbefaler dog at man starter op med skemad om dagen, fordi det er min erfaring at barnet ofte sover mere uroligt med grød/mos i maven, hvis man begynder om aftenen ...
Mit forslag til en dagsplan vil se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre i mors seng, vågner ofte med en lille ekstra amning
Formiddag 9.30: Ammes og puttes til formiddagslur, sover måske 1½ time
Frokost 11.30-12: Tilbydes lidt grød, evt. med frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13.30-14, sover her gerne 2½ time
Eftermiddag 17: Ammes
Sover ofte dagens 3 lur, måske så sent at klokken bliver 18-19 ... hvorfor han naturligt ikke er klar til at komme i seng før kl 21.30 eller senere ..
Ammes efter behov i løbet af aftenen og fyldes godt op til natten. Puttes.
Sen aften eller først på natten 23-01: Ammes
Midt nat 03: Har ofte stadig brug for amning her.
Som du kan se er mine tider måske lidt anderledes end dem du har lige i øjeblikket men nogle dage passer de - jeg kan se at du nogle gange oplever, at han netop sover mellem 18-19, ligesom han også plejer at være vågen, når far kommer hjem. Planen er derfor ikke helt tosset og du kan overveje om det kunne hjælpe jer, at aktivere ham lidt mere og få flyttet hans puttetider lidt dagen igennem ... Han må gerne være vågen i mere end 1½ time med den alder han har og det kan godt være at du luller ham for meget i søvn om dagen og at årsagen til hans opvågninger og også vågne perioder om natten skal findes netop her ... :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke og rigtig god jul :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske