Svar: Startet på mos og grød - meget hård mave
15. december 2010
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Det er vigtigt at din datter får væske nok, og det betyder at selvom hun nu er begyndt på skemad, så skal hun stadig drikke samme mængde mælk (væske) som før. Hendes flasker må således ikke nedsættes endnu, skemaden skal komme ud over det vanlige indtag og derudover skal hun også have vand af kop, sammen med sin mad.
Det er også vigtigt at du hjælper hende med at blive mobiliseret, jo mere hun bruger sig selv motorisk, jo bedre er det for hendes fordøjelse. Du skal derfor cykle med hendes ben, hjælpe hende med at trille, lade hende hoppe på dine lår osv. Jo mere bevægelse, jo bedre.
Og så skal du naturligvis forsøge at sammensætte hendes kost, så hun ikke får noget der virker alt for forstoppende, men i stedet prøve at have lidt fokus på mere 'afførende fødevarer".
Det hjælper ofte når du kan komme igang med havregrød, øllebrød og flerkornsgrød, men indtil da vil det være rigtig godt at variere hendes indtag af grød, så hun får grød af flager. Det kan være hirseflager, boghvedeflager eller qinoaflager.
Du kan også med fordel bruge frugtmos som topping, det kan være en god idé at give f.eks. sveskemos, blommemos eller abrikosmos, fordi det kan være med til at sætte maven igang naturligt, hvorimod banan mos kan du holde lidt igen med, da det hos nogle børn kan virke lidt forstoppende.
Du kan også med fordel prøve at købe babygrød som indeholder probiotica/prebiotica. Det er mælkesyrebakterier, som hjælper med at opretholde en god balance i maven.
Og så kan du også overveje om du skal skifte til en anden type erstatning. De syrnede modermælkserstatninger som syrnet modermælkserstatning fra Beauvais, eller Grøn Allomin fra Semper indeholder citronsyre der letter fordøjelsen. Også NAN HA anbefales til børn med tendens til træge maver.
Derudover vil jeg sige, at det vil være godt at supplere din datter med laktulose, hvis ovenstående ikke har effekt. Det er vigtigt at hendes mave fungerer, ellers har hun det ikke optimalt. Hun vil være mere ked af det, det vil påvirke hendes appetit, hendes søvn, hendes udvikling.
Man kan også få movicol, men det skal ordineres af lægen og i første omgang forsøger man normalt med laktulose, - men tal med jeres læge omkring det.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske