Svar: Vågner meget tidligt og ny søvnrytme
15. december 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Betina
Tak for dit brev. Dejligt at høre at I planen virker og at jeres datter nu begynder at ændre lidt rytme :)
Hvor lang en lur jeres datter har brug for om formiddagen er der ikke helt faste regler for. Men de fleste børn vil naturligt trives godt med at formiddagsluren på sigt bliver den korteste lur, fordi den stille og roligt helt udgår i takt med at barnet bliver ældre og kun skal sove en lur dagligt.
Der er børn, der i jeres datters alder sover to lure dagligt af ens varighed, de sover måske 1½ time både formiddag og eftermiddag og det er naturligvis helt okay, hvis baret trives bedst på denne måde. Man skal jo ikke vække børn for princippets skyld - børn sover fordi de er trætte og har brug for at sove. Men når man skal ændre på et barns søvnrytme, så kan det være nødvendigt at vække barnet lidt dag for dag, for at få ændret på hele rytmen og her er det som hos jer, en god idé at holde fast i at formiddagen ikke soves væk, men at hun får en kortere formiddagslur og en lidt længere middagslur. Fordi hun så vil kunne gå i seng i ordentlig tid og samtidig også sove lidt længere om morgenen ...
Jeres datter må gerne sove 1½ time om formiddagen, hvis hun virker til at have behov for det og I kan godt prøve at give hende netop ½ time mere, for at se om hun så ikke selv begynder at vågne lidt op eller er lidt lettere at vække ...
Du må gerne amme hende tidlig morgen kl. 04 og netop udnytte at hun naturligt sover videre og sover længere, hvis hun får lov til at komme over til dig og sove i din seng.
Det er meget fint at bibeholde denne amning, hun kan i 10 måneders alderen nøjes med to amninger dagligt og disse to amninger kan godt ligge aften inden putning kl 20 og så igen tidlig morgen kl. 04. For mange familier fungerer denne rytme bedst :)
Jeres datter er i separationsfasen og det betyder blandt andet at hun har brug for at se dig, for at vide at du er der og ikke er forsvundet fra hende. Det betyder at hun naturligt søger dig om natten og det er rigtig fint at give hende den ekstra tryghed og nærhed lige nu. Det at hun også skal undvære dig om dagen, fordi far overtager barsel, vil naturligt øge hendes behov for at mærke dig om natten og det er et helt reelt behov :) Så når hun bliver ked af det, når du prøver at tage hende fra og lægge hende for sig selv, så er det fordi hun lige nu har rigtig meget brug for at mærke dig. Altså tryghed og behov for nærhed :)
Det er rigtig fint at bibeholde rutinerne med at hun ammes og derefter skal puttes i sin egen seng, så hun forbinder sin seng med stedet hvor hun sover. Men hen på morgenstuden kl 04, synes jeg det er fint at du tager hende over til dig, lægger dig med hende og ammer hende og hjælper hende til at sove videre stille og roligt. I kan begge sove videre på den måde.
Omkring 12 måneders alderen udgår morgenamningen så helt, så hun kun ammes en gang dagligt og den sidste amning kan du bibeholde ligeså længe I begge synes det er dejligt.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god jul :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske