Svar: Døgnrytme med bedre søvn
15. december 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Oskars mor
Når jeg ser din beskrivelse af Oskars rytme, så synes jeg faktisk den ser meget alderssvarende ud og spørgsmålet er om du mon forventer lidt for meget, af Oskars alder ...? :)
De fleste børn vil i 7 måneders alderen trives godt med 4 amninger dagligt. Disse fire amninger ligger hensigtsmæssigt aften (19.30), sen aften (23-24), tidlig morgen (05) og inden middagslur (13-13.30). Altså ret præcist som Oskar spiser nu. At sove igennem i denne alder er derfor at sove 5-6 timer fra midnat til næste morgen tidlig.
At sove igennem betyder at kunne undvære mælk, men det er ikke ensbetydende med at han ikke en gang imellem vil vågne, have brug for stillingsskift, brug for hjælp til at få dynen omkring sig igen, atter blive puttet. Og netop med den alder Oskar har, så vil han naturligt sove uroligt om natten. Han vil få lagt sig i stillinger han ikke selv mestrer at komme væk fra, han triller nu, får skubbet sig op i sengens hjørne osv. men kan stadig ikke selv komme væk derfra. Han drømmer også, vil kunne pludre, kluk-le, eller græde og klynke i søvne. Nogle børn vil i denne alder også have en periode om natten, hvor de pludselig vågner og ligger og snakker for derefter at falde i søvn og sove videre ...
Med hensyn til mad, så er tidspunkterne for mad i løbet af dagen meget fine, jeg vil dog foreslå dig, at du begynder at give ham mere grøntsagsmos og ikke så meget grød og at du begynder at give ham mad i hånden, som han selv kan sidde med, gumle på osv.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 04/05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden amning først.
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, må også gerne få små brødhapsere som nu, hvis han kan kapere det. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13.30-14. Vi han ikke ammes inden, må han som nu ammes, når han vågner.
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og mere og mere udgangspunkt i jeres mad, det kan være ris med sovs, stykker af frikadelle, laks fra ovnen og lignende moset ned i grøntsagerne. En kartoffelbåd, et stykke kogt blomkål eller broccoli i hånden at gnave af selv. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30, vil han ikke ammes her, må du som nu amme ham ekstra, første gang han vågner
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig - men kan som sagt godt have brug for hjælp til stillingskift osv.
Som du kan se ligner min plan meget din og min umiddelbare tanke er, at tiden lige nu arbejder for jer. Der sker meget med din dreng udviklingsmæssigt og det er naturligt at han sover uroligt. Det er også helt relevant at han stadig får mælk aften, sen aften og igen tidlig morgen :)
Håber at du har fået lidt ro med på vejen og ved, hvad du kan forvente lige nu ... :) Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske