Svar: Ny rytme - 10 mdr.
15. december 2010
Alder:
10 mdr.
Kære Mette
Det er en rigtig god idé at arbejde lidt på en kortere formiddagslur og en rytme, som passer ind med den rytme de har i vuggestuen :) De tidspunkter du nævner med formiddagslur mellem 8.30-9.30 og middagslur fra kl. ca 12.30 lyder også passende i forhold til vuggestue. Du kan evt. ringe til vuggestuen, hvis du ved hvor hun skal gå og spørge hvad tid børnene lægges til lur.
For at det ikke skal blive alt for stor en ændring for hende på en gang, så vil jeg foreslå, at I skærer lidt af hendes formiddagslur dag for dag. Og så putter hende tilsvarende det før til middagslur. Det vil sige at hvis hun plejer at komme op fra middagslur 10.30, så kommer hun nu op, 10.15, så kl 10, så 9.45 osv. Og på samme måde om eftermiddagen - i stedet for at blive puttet kl. 14.30, så puttes hun 14.15, så kl 14, så kl 13.45 osv. indtil I føler at tiderne passer. På den måde sikrer I hende også stadig søvn nok.
Med hensyn til amning i 10 måneders alderen, så har børn brug for 2 amninger dagligt og disse to amninger ligger bedst aften og sen aften eller aften og meget tidlig morgen. Jeres datter ammes altså præcis efter bogen og I skal ikke begynde at give hende vand i stedet. Jeres datter sover igennem, når hun kan undvære mælk fra kl. 20 til kl 04 og mere kan man ikke forvente af hende. Det er et helt reelt behov.
I skal ikke begynde at amme formiddag i stedet for tidlig morgen. Hun skal ikke have mælk der, men skal have rigtig mad og i stedet mellemmåltider.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 04.30: Ammes og sover videre
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand eller sødmælk af kop.
Sover 8.30-9.30
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som makrel, sildepostej, rognguf, tun eller lignende, Suppleres med kogte grøntsager, kartoffelbåde, stykker af frikadelle, ½ hårdkogt æg, kogte pastaskruer osv. Vand af kop.
Puttes til middagslur 12.30
Eftermiddag 15.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, en portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler eller lignende, vand af kop.
Evt. før aftensmad 17: En tallerken med lidt forskelligt grønt, avokado, majs, ærter, rød peberfrugt osv. Vand af kop
Aften 18-18.30: Familiemad, risretter, pastaretter, kød, fisk grøntsager, sovs af forskellige slags. Der er mad i stykker og moset mad, maden tager udgangspunkt i jeres mad. Vand eller sødmælk af kop.
Suppleres gerne med en godnatgrød inden sengetid
Ammes og puttes til natten ca kl 19.30-20
Jeg håber at mine tanker og også plan for dagen hjælper videre på vej og viser, hvad I kan forvente nu og den næste tid frem :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske