Brev:
Vred og gnaven efter pasning
15. december 2010
Alder:
2 år, 8 mdr.
Vred og gnaven efter pasning
Kære Helen,
Endnu et spørgsmål herfra om vores søn på 2 år og 8 måneder. Han er en skøn, men meget temperamentfuld dreng - og vi har pt mange daglige konflikter, hvor han bliver MEGET vred og gnaven over ikke at måtte få/gøre det ene eller andet. At det er så strengt i øjeblikket, skyldes sikkert, som du var inde på i dit sidste svar, at han er blevet storebror for knap to måneder siden.
Han har et meget godt og nært forhold til sine bedsteforældre; særligt hans mormor og morfar (de er skilt), som hver især forguder ham og ca. en gang hver fjortende dag henter ham lidt tidligt i vuggestuen og er sammen med ham nogle timer, før han igen afleveres i vores hjem ved spisetid. Vores søn glæææder sig altid enormt meget til disse eftermiddage, hvor mormor eller morfar kommer og henter, og de har det superhyggeligt, de par timer, det står på.
Når han vender hjem, er han umiddelbart meget glad og snakkende. Mormor og morfar bliver så ofte hængende til en kop kaffe - og de situationer ved at tage livet af os :( Vores søn bliver enormt opmærksomhedskrævende, kaster med tingene, slår og råber - også selvom vi forsøger at inddrage ham i samtalen osv. Er det fordi, han har oplevet et svigt, fordi vi har ladet ham passe - eller 'bare' fordi, han ikke kan finde ud af at dele opmærksomhed? og har du nogle konkrete fif til, hvordan vi kan tage imod ham og mormor/morfar, så det bliver hyggeligt?
Den samme problematik oplever vi, når vi har ham med ude, særligt hos mormor, og hvis der er andre gæster. Det er rigtig vanskeligt at få lov at have en voksen-samtale bare i fem minutter uden han bliver agressiv - og han er meget dårlig til at sidde med sine egne ting i bare et øjeblik.
Han er jo smadderudadvendt, interesseret i andre mennesker og fremme i skoene sprogligt - god til at 'samtale' og meget kærlig over for både bedsteforældre, pædagoger og andre, der krydser hans vej. Det vil vi gerne støtte ham i, men meget nødigt ende med en dreng, der slet ikke kan give plads til andre. Og puha, det er desværre lidt der, vi er nu...
Håber du har nogle forslag og tanker; og tak for dit sidste svar, som virkelig hjalp os videre med 'flugt'-problematikken.
Venlig hilsen, Stine