Svar: Så langt, så godt. Hvad nu?
15. december 2010
Alder:
10 mdr.
Kære Nadja
Tak for dit brev, din skønne beskrivelse af jeres dejlige måde at gøre tingene på og hvor dejligt at høre, at I har kunne bruge mine råd - både dem her på siden, rådende i min bog og på min dvd ... så jeg kan næsten ikke ønske mig mere :)
Det er rigtig fint at far nu har taget helt over i forhold til putning, da I fornemmer at det går bedre på denne måde. Det ændrer sig hen af vejen og som du fornemmer er der allerede ved at ske en ændring nu, hvor du nogle gange om natten sagtens kan berolige hende med et "sshh", når hun vågner lidt op. Det kommer stille og roligt, I er på rette vej og du vil snart kunne vende tilbage til soveværelset igen :)
Lillepigen er stadig kun 10 måneder gammel og udvikler sig rigtig meget. Det er helt naturligt at hun har svært ved at overgive sig til søvnen og det er helt naturligt at hun sover uroligt om natten. Nogle nætter og nogle dage vil naturligt være bedre end andre og det skal der være plads til.
Det er rigtig fint at du nu forsøger at trappe ned og ud af amning og gå over til flaske, hvis jeres datter får 400ml mme dagligt vil hendes behov for jern blive dækket og det må hun gerne få. Hun kan få to flasker a 200ml hver eller du kan bruge mme i hendes grød og på den måde stadig nå op på 400ml selvom du giver 150ml i flaskerne. Det må I gøre, som I synes det fungerer bedst.
De to flasker skal bibeholdes til hun er 1 år, herefter kan den ene (morgenflasken) skæres ned i mængde, så hun får mindre og mindre og tilsidst kan undvære eller få lidt vand. Og derefter skæres aftenflasken så ned og hun kan på sigt få en kop mælk og en godnathistorie i stedet.
I kan godt øve at hun falder til ro i sin seng ved at give hende flasken i sengen, så hun ikke længere skal flyttes i forbindelse med sin putning. Men det I skal være opmærksomme på her er, at hun ikke må ligge fladt, når hun får flaske. Det vil derfor være en god idé at elevere hendes hovedgærde i sengen, det kan I gøre ved at lægge en pude eller et lille tæppe ind under hovedenden på madrassen. I kan så stadig være ved siden af hende, netop give hende jeres hænder, beroligende ord, kærtegn osv. som nu.
Det er som du skriver helt okay at hun lige småklynker lidt, det er hendes måde at slippe dagen på og lyder ikke ulykkeligt. Det er i orden :)
Håber du kan bruge dette videre og fortsæt endelig den gode gænge :) Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske