Svar: Fortvivlelsesanfald
16. december 2010
Alder:
16 mdr.
Kære Pernille
Du er som forældre nødt til at tage beslutninger for din dreng, han er stadig så lille at han ikke ved, hvad der er bedst for ham og han kan ikke vælge. Han vil godt kunne pege på ting, for at vise, hvad han f.eks. gerne vil have, han kan også ryste på hovedet, hvis der er noget han ikke vil. Men de fleste ting, er stadig noget du beslutter for ham.
Og det er netop her, at fortvivlelsesanfaldet opstår. Når han mærker at du vil noget andet end han vil, når han mærker modstanden, at ting ikke er som han ønsker, så får han et anfald af fortvivlelse. Det kan være små ting, der i dine øjne er bagateller - at du skærer æblet ud i både, når han hellere ville havde det skrællet. At han ikke selv kan få sin sko på, fordi snøren er for stram. At du beder ham gå selv, fordi du ikke lige der kan løfte ham op og bære ham ...
Eller - at du beder ham lægge sig ned, forklarer ham stille og roligt at han skal sove, at dagen slutter og det er tid til at overgive sig til søvnen. Han vil ikke sove, han vil lege, han vil opleve, han vil mærke verden - og det kan han ikke når han sover. Han protesterer højlydt og kunne han tale ville han råbe "jeg vil ikke sove nu! Jeg vil ikke!" - men du ved, at han har brug for sin søvn. Du har sikret dig at han er træt nok, ved at ændre på hans puttetidspunkt og du holder fast i at det er sengetid.
Samtidig med at du gør dette, så er du der for ham, du rummer ham. Du giver ham plads til at være i kaos, du giver hans følelser plads. Det er okay at han bliver vred, sur, gal, du går ikke fra ham, selvom han har det svært og synes det er uretfærdigt. Du er der, du lægger dig med ham, du holder om ham og hjælper ham til ro - og du holder fast i at det er sengetid nu. Og efter 5 minutter falder han så til ro, mærker din ro, spejler sig i dig, lægger sine små arme om din hals og sover.
Det er meget meget fint det du gør :)
Rigtig god jul! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske