Brev:
Søvn ved egen hjælp?
1. juli 2004
Alder:
21 mdr.
Søvn ved egen hjælp?
Selvom der er mange spørgsmål og svar om soveproblemer, synes jeg ikke, der er nogen, som præcis svarer til vores.
Vi har en glad dreng på 21 måneder. Han har faktisk næsten hele sit liv sovet i vores seng (vi syntes det var hyggeligt), og vi lagde os sammen med ham indtil han faldt i søvn. Indtil for et par måneder siden tog det oftest kun ca. en halv time at lægge ham - han fik en flaske mælk og lå lidt. Men langsomt blev det værre og værre - op til 3 timer kunne det tage.
Han startede ud i et mægtigt humør, var virkelig i hopla - og blev så mere og mere stille, kunne ofte ligge 1-1½ time bare og kigge op i loftet. Hvis vi prøvede at rejse os og gå ud, var han lyn hurtigt på benene og ude af sengen.
Vi venter en lillesøster her til september, også de lange nat-ritualer var ved at blive for meget - så derfor gik vi igang med "sov-for-dig-selv"-projektet for 3 uger siden.
Først droppede vi flasken, hvilket han overhovedet ikke har ladet sig mærke med.
Og så har vi forsøgt os med at lægge ham i sin seng, sidde lidt, sige godnat og gå ud. Det kan vi gentage 40-50 gange. Vi når knap til døren, så er han oppe på gulvet. Vi har været nødt til at fjerne sengehesten/-siden på sengen, da han allerede før han kunne gå, kravlede ud af sengen.
Han ved udmærket godt, at han skal ligge i sin seng. Hvis han når ud i stuen, siger vi "gå i seng", og så går han grinende ind på sit værelse - kan endda finde på at smække døren i efter sig. Nu er vi begyndt at sidde lige uden for døren, med døren på klem. Så kan vi høre, når han rejser sig, og er så straks derinde for at lægge ham. Men det er faktisk ikke blevet meget bedre på de 3 uger - det kan stadig tage over 1½ time, og jeg kunne godt snart tænke mig en Plan B. Det er lidt trættende, at ens voksen-aften først starter ved halv ti-tiden.
Det skal siges, at han oftest - når først han sover - sover igennem. Det har vi heldigvis aldrig haft problemer med.
Jeg er i tvivl om, hvor stort børns søvnbehov er. Han sover gerne 9-10 timer om natten, og så 1-2 timer til middag i vuggestuen. Det er jo rart, at han først vågner efter kl. 7, men hvis det betyder, at han først sover ved 21-22 tiden, ved jeg snart ikke.
Håber du har nogle gode råd. På forhånd tak.
Venlig hilsen
Charlotte Graversen