Svar: Søvn ved egen hjælp?
1. juli 2004
Alder:
21 mdr.
Kære Charlotte Graversen
Det er helt rigtigt at fjerne træmmerne på sengen, når ens barn begynder at kravle over dem, men den åbne seng giver jo også mulighed for nye udfordringer,- både for barnet og de voksne.
Det er naturligvis vigtigt at jeres søn synes godt om sin seng, altså at sengen ikke bruges som afstraffelsesmiddel 'kan du så gå op i din seng'. Det skal være rart at ligge i sin seng, og sengen skal gøres hyggelig med sengetøj med motiver, en lille lampe og en puttebamse, eller lignende, som er en del af putteritualet.
Hvis det er til nogen trøst så er I ikke de eneste forældre der kæmper bravt hver aften, med at få jeres dreng til at blive i sin seng. Som du beskriver situationen er det blevet en leg for jeres dreng og det er naturligvis uhensigtsmæssigt. Du skriver at I har behov for voksentid om aftenen, det er også rigtigt, men jeres søn har også behov for at få en god nats søvn, for at være udhvilet nok til dagen i vuggestuen. Et eller andet sted bliver du således nødt til at sige til dig selv at det er vigtigt for ham, på den måde er det måske lettere at være standhaftig.
Med dette mener jeg at I skal stoppe det som jeres dreng tror er underholdning. I bliver nødt til at holde fast i at han skal ligge i sin seng. Det gør I ved på en kærlig med konkret måde at lægge ham tilbage, når han står op. Når han kommer frem igen, så sig til ham at han skal sove og lad ham gå ind på værelset og smække døren. Lad ham være. Han skal lære at I ikke synes det er sjovt og at I ikke kommer rendende hele tiden.
Når han finder ud af det, bliver han nok ulykkelig, men med den alder han har, så ved han sikkert også at han kan styre jer med sin gråd. Vurder derfor hvad gråden her drejer sig om. Jeg siger altid at man skal reagere på sit barns gråd, men gråd er forskellig og der er forskel på om gråden skyldes utryghed eller ønsket om underholdning.
Jeg har på fornemmelsen at I giver jeres dreng mange meldinger og det gør ham forvirret. I skal derfor være bestemte og holde fast i at legen er forbi og at han skal sove. I skal ikke sidde uden for døren på spring, men putte ham efter et bestemt ritual, sige godnat og gå. Afvent så og se hvad der sker. Står han op, så er det i seng igen, godnat. Græder han, så find ud af hvad den gråd handler om.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske