Svar: Vænne til barnevogn
17. december 2010
Alder:
3 mdr.
Kære A
Måske er det ikke barnevognen, men liften din datter er ved at være ked af ... Derfor tænker jeg, at du kunne prøve at putte hende direkte i barnevognen, uden at hun ligger i liften. Det at ligge på mere plads og kunne se sig lidt mere omkring, kunne måske gøre at hun accepterede det bedre.
Du kan også prøve at tage barnevognen indendøre, så hun starter med at blive puttet i den inden for og uden at behøve en masse tøj, netop fordi det er inde. Så skal hun først vænne sig til barnevognen og derefter kan hun så blive puttet i sin sovepose og sove i den udenfor. Du kan altså prøve at putte hende indendøre, som var det i en seng.
Det kan også nogle gange hjælpe at tage kalechen ned, så hun kan se sig mere omkring og ikke ligger så lukket, eller det kan hjælpe at gøre det modsatte, skærme hende ved at beholde kalechen oppe og så evt. sætte lidt legetøj eller andet op, så hun har noget at kigge på, når hun ligger i sin vogn. ...
...
Det hjælper ofte også at trille hende en tur, det at være i bevægelse og blive lullet til ro på denne måde, kan gøre at hun vil acceptere at være i sin vogn. Du kan derfor pakke hende ned og gå en tur, for at se om hun så falder til ro.Det at hun begynder at falde i søvn i sin barnevogn kan også gøre at hun ikke bliver så ked af det, når hun vågner. Fordi hun jo er faldet i søvn samme sted, stedet er genkendeligt. Hvis hun først falder i søvn et sted og bagefter vågner i sin barnevogn, så bliver hun måske utryg, fordi hun ikke kan finde ud af hvor hun er.
Hun er jo i en alder nu, hvor hun begynder at registrere mere og mere, hun skelner mere og mere mellem om hun er hjemme eller ude, om hun er i favn hos mor eller en fremmed og det kan derfor være fornuftigt at arbejde på at hun falder i søvn og vågner samme sted, fordi det gør hende tryg.
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, rigtig meget held og lykke :)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske