Svar: Vælling - hvornår stopper man?
15. juli 2004
Alder:
20 mdr.
Kære Mette
Af hensyn til din søns tænder er det uhensigtsmæssigt at fortsætte med flaske. Mælken i flasken indeholder sukker og der er derfor god grobund for karius og baktus, når han sover, hvis han ikke får børstet tænder efter flasken og inden søvnen.
Ligenu indgår flasken som en del af hans putteritual og det er derfor trygt for ham, men i princippet kan en godnathistorie eller andet vel lige så godt være en del af putteritualet?
På et eller andet tidspunkt så skal han vel stoppe med flasken, han kan jo ikke blive ved med flaske til han når skolealderen:o)
Forøvrigt synes jeg slet ikke der er grund til at give ham vælling, kan han ikke bare få en kop mælk eller lidt vand? Vælling er jo noget man giver til det lille barn for at mætte mere. I princippet svarer vælling til en tynd grød og kan jo springes helt over.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske