Brev:
Vågner nogle gange efter 45 min.
19. december 2010
Alder:
2 mdr.
Vågner nogle gange efter 45 min.
Kære Helen
Jeg skriver til dig ang. min søn nr. 2., som nu er knap 11 uger gammel.
Først skal det lige siges, at min søn nr. 1 stort set altid har haft en meget fast søvnrytme, og det læner jeg mig selvfølgelig meget op ad.
Jeg kan desværre ikke sige, at det samme er gældende for min 2. søn (Simon). Han er fra 5. okt. og dagene er stort set aldrig ens endnu hvad angår hans søvn. Dog kan der være et par dage, som ligner hinanden, men det hører sjældenhederne til, og jeg er i tvivl om, hvorvidt jeg griber hans søvn rigtigt an. Jeg har læst din bog om, hvordan jeg får mit barn til at sove og det har hjulpet mig godt i gang, men jeg har stadig nogle ubesvarede spørgsmål.
For det første:
Nogle gange vågner Simon efter ca. 45 min. søvn og nogle gange kan jeg "blot" vugge ham i søvn igen i barnevognen men nogle gange er det ikke nok og så tager jeg ham op og lægger ham til brystet, hvorefter han sagtens kan sove videre, er det normalt? og er det ok, at jeg lægger ham til at sove igen eller skal hans kalden (også) tolkes som et tegn på, at han gerne vil vågne, og at jeg skal hjælpe ham til at vågne, da han virker meget døsig?
Der har været enkelte dage, hvor han har sovet ca. 5 timer på denne måde, men hvor han måske har spist 2 eller 3 gange undervejs. De fleste gange bliver det dog på denne måde til søvnperioder på 2-3 timer. Mine overvejelser går på, at jeg ikke synes 45 min. søvn er meget for en så lille mand og jeg hænger mig nok også meget i, at han (skal) have 3 søvnperioder i løbet af dagen og at hvis han kun sover 45. min vil han få mange flere lure, men er det ok?
Andre gange kan jeg også tydeligt mærke på ham, at han ikke vil sove mere og er klar til at vågne, hvilket også gør, at jeg lader ham sove videre, når han som beskrevet fortsat virker meget døsig efter en "spiser".
For det andet:
Er det ok, at man forsøger at få et barn til at sove videre hvis det græder eller klynker, eller skal det tolkes som et tegn på, at de gerne vil vågne? F.eks. når det sover i barnevogn.
For det trejde:
Må et barn på lidt over 2 måneder godt sove ude med kuldegrader omkring minus 5? Det skal siges, at han er en stor dreng (omkring 7 kg.) men har en tendens til forkølelse.
Det var vist alt for nu, men har en klar fornemmelse af, at der nok kommer mere med denne dreng selv om det er nr. 2 :)
Med venlig hilsen
Majbritt