Svar: Vågner nogle gange efter 45 min.
19. december 2010
Alder:
2 mdr.
Kære Majbritt
Det er helt normalt at børn på 2 måneder sover forskelligt fra dag til dag. Du kan ikke regne med en mere fast rytme, før din dreng er omkring 3-4 måneder og først når han kommer igang med skemaden, vil du opleve mere struktur på dagen netop fordi han så vil spise på faste tidspunkter, vil være aktiv lege osv. og så få mælk og sove igen. Tiden arbejder altså for jer og det du oplever lige nu er helt normalt.
Det er også helt normalt at små børn kan have brug for hjælp til at komme videre i søvnen, at de vågner efter ca 45 minutter, småklynker og skal lulles lidt videre hvorefter de sover godt igen. Det er også helt normalt at børn i Simons alder en gang imellem har brug for lige at komme op, få brystet en ekstra gang og derefter så atter sover.
Jeg synes dog ikke du skal blive ved med at lulle ham videre, give ham mad undervejs osv. så han holdes sovende i 5 timer. Det er godt at han sover men 5 timer i træk i løbet af dagen synes jeg er for langt. Derfor synes jeg du skal lade ham vågne, når han begynder at blive urolig og hjælpe ham til aktivitet, pludre med ham osv. Når jeg læser din beskrivelse, så får jeg helt klart fornemmelsen af at du med en ekstra amning og det at lulle ham i søvn kan få ham til at sove 2-3 timer af gangen og det vil være meget fint at gøre sådan.
Han er så lille at han har brug for hjælp til at få fintunet sit indre ur og hen af vejen skal lære at det er om dagen man er vågen og aktiv og om natten man sover længere stræk. Og det skal du netop hjælpe ham med ved at aktivere ham om dagen, og ved at give ham mælk og lulle ham videre om natten. Så lure om dagen på 2-3 timer vil være super godt og om natten må du så gerne holde ham sovende i længere tid, hvor han stadig spiser undervejs.
Børn sover forskelligt i 2 måneders alderen. Nogle børn sover 3 lure dagligt, andre kan nøjes med to længere lure og så er der også børn som sover 4 lure dagligt. Det er helt fint, som sagt skal barnet have lov til at regulere selv. Samlet skal du dog regn med at han har brug for 15-15½ times søvn i døgnet. Det kan være fordelt sådan at han sover 5-5½ time om dagen og 10 timer om natten. Det kan også være at han sover 8 timer om natten og 7 timer om dagen ... Hos jer lyder det som om at det kunne passe fint med en rytme, hvor han sover 2 lure af 2-2½ times varighed og så en lille lur på måske 45 minutter. Og så sover resten om natten.
Hvordan gråden skal tolkes afhænger af hvor meget han har spist og hvor længe han har sovet. Det er en individuel vurdering og du er nødt til at vurdere fra gang til gang. Hvis han virker træt og tydeligt til at have brug for at sove mere, så må du lulle ham videre i søvnen. Men hvis han allerede har sovet to timer, vågner op med lidt klynk og gråd, så ville jeg nok tage ham op, give ham lidt mælk, en ren ble osv. og så snakke lidt med ham.
At børn vågner og græder betyder ikke nødvendigvis at de ikke er udsovede, det kan være udtryk for at de vågner direkte af den dybe søvn - læs om dette i min bog :)
Din dreng må gerne sove ude, selvom det er koldt. Det er dog vigtigt at han står i læ og han må ikke sove ude, hvis der er fugt i vejret, det må ikke være tåget eller slud/regn. Men helt klar frost tåler han godt, hvis han er pakket godt ned i barnevognen og klædt på til det. Han bør dog ikke stå ude i mere end 2 timer så skal han ind igen og du skal tjekke ham jævnligt og mærke ham i nakken, for at vurdere om han er varm nok og er okay.
Han må heller ikke sove ude hvis han har feber. Har han ikke feber, må han godt sove ude, selvom han er forkølet.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med ham :)
Glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske