Brev:
Vågen mellem 4-5
19. december 2010
Alder:
2 år, 10 mdr.
Vågen mellem 4-5
Hej Helen,
Jeg skriver, fordi vores søn William nu gennem snart et halvt år har stået op mellem 4-5 om morgenen.
Han er nu 2 år og 10 måneder. Det skal siges, at han aldrig har været nogen syvsover, men har kunne sove til omkring kl. 6. I maj i år begyndte vi at tage noget af hans middagssøvn væk, da vi havde en fornemmelse af at det måske kunne være der problemet lå. Han blev vækket efter 2 timer. I juli satte vi det ned til 1 1/2 time og i oktober ned til 1 times middagssøvn. Alt dette uden indvirkning på hans "stå op tidspunkt".
Han er træt til sine sovetider, og går gerne selv ind og lægger sig, hvis han synes vi er for langsomme til at putte ham:O)
Han kommer i seng mellem 19.30-19.45, og det kan ikke være senere i hverdagen, han er færdig her! Vi har forsøgt at holde ham længere oppe gennem 3-4 dage, men det ændrer ikke på, hvornår han står op!! Er det ikke mærkeligt?
Han vågner så første gang ved 4 tiden, hvor han kommer trippende ind til os. Han bliver fulgt ind i seng igen. Nogle gange har vi så held med at han tager 30-40 min mere og først kommer igen ved 5 tiden. Jeg har mange morgener fulgt ham ind i seng op til 6 gange mellem 4-6.
I en periode forsøgte vi at sætte en tegnefilm på til ham, så vi kunne få lov til at sove, til vi alle skulle op kl. 06.15. Det er vi gået fra igen, da vi synes det er den forkerte vej at gå! Man skal sove mellem 4-5, synes vi.
Enkelte gange(når mor er for træt), kan jeg finde på at hive ham op i vores seng, men så ligger han og alker rundt i 30-40 min. indtil han sætter sig op og siger godmorgen! Han er ikke vant til at sove hos os.
Han bliver puttet med et kys, lyset slukkes og vi hører aldrig fra ham.... han lægger sig til at sove med det samme.
Han er startet børnehave her 1. dec., og han har meget svært ved at hænge sammen dernede. Kl. 10 er han jo klar til at komme ind at sove, men det kommer de jo først ved 13 tiden. De vækker ham også efter en time, men det er ikke nemt! Han er meeeeget træt:O)
Han står stadig op mellem 4-5 efter start i børnehave.
Hvis vi siger, at han sover fra 19.30 - 5 + 1 time middagssøvn bliver det til 10 1/2 time. Er det for meget for en i hans alder? Og det er højt sat egentlig.
Vi overvejer jo at tage hele middagssøvnen her i juleferien, men er altså meget i tvivl. Er det det rigtige at gøre?
Han har dræn i ørene, de er tjekket 3 gange inden for de sidste 2 måneder. De er ok.
Har han bare sådan et biologisk ur, der fortæller ham, at kl. 4-5 er det rette tidspunkt for ham at stå op?
Pyh, vi er altså ved at være lidt frustreret!
Har du nogle forslag til, hvad vi kunne prøve at gøre?
Med venlig hilsen
Jane