Svar: Flytte på eget værelse - 6 mdr.
19. december 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Mor
I forhold til risikoen for vuggedød er det godt ikke at flytte barnet på eget værelse før 6 måneders alderen. Det handler om at hun naturligt i denne alder vil kunne vende og dreje sig om natten.
Der er dog ofte stadig behov for at få mælk, blive lagt rigtigt igen, få dynen omkring sig, blive kærtegnet lidt osv. så helt slipper I nok ikke for at skulle stå op om natten og I skal naturligvis overveje, om I vil gå ind til hende flere gange, det er jo lidt mere besværligt, end hvis hun ligger i soveværelset. Modsat, vil det at barnet ligger på eget værelse også gøre at man ikke forstyrrer hinanden, så I alle sover bedre og mere sammenhængende.
Det lyder som om at en babyalarm er en god idé, når I skal sove i hvert sit rum og langt fra hinanden og med lukkede døre. Jeg synes personligt det er vigtigt at kunne høre sit barn om natten, høre hvis hun vågner, græder, klynger, nyser, hoster osv. ...
Separationsangsten kommer ofte først i 8-10 måneders alderen, ofte sammenhængende med at barnet begynder at kravle. Det kan derfor være fornuftigt at lære hende at sove på eget værelse nu, så hun har vænnet sig til dette, inden I kommer til den periode, hvor hun naturligt vil søge jer ekstra og have sværere ved at lære at sove alene :)
Der er ofte ikke store problemer ved at flytte børn til eget værelse, når de allerede sover i deres egen seng. Jeres datter skal nemlig bibeholde sin seng og sit faste putteritual, alt skal være som det plejer, den eneste forskel er, at hun nu puttes på eget værelse i stedet for i soveværelset. Det vil sige at de tætte og nære rammer er fuldstændig som de plejer at være, det er værelset - de ydre rammer - som ændres. Men det at I er der for hende, putte hende genkendeligt, gør hende naturligt tryg.
Så held og lykke med det projekt og rigtig glædelig jul! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske