Brev:
Hvor meget grød og mos contra mælk?
19. december 2010
Alder:
6 mdr.
Hvor meget grød og mos contra mælk?
Kære Helen,
Vi er kommet godt igang med skemaden herhjemme. Det er fantastisk at få lov til at være med til det;-)
Min datter får grød om morgenen og grøntsagsmos om aftenen. På et eller andet tidspunkt inden for en nærmere fremtid forventer jeg, at hun også skal have grøntsagsmos til frokost efter formiddagsluren. Jeg er dog lidt i tvivl om indtag af grød/mos ctr. mælken.
I starten gik det lidt trægt med grøden, men så begyndte hun at spise lidt mere end en halv deciliter. Herefter startede vi op på grøntsagsmosen, og nu er det som om at hun ikke er til at stoppe. Hun elsker det. Hun lukker ikke munden eller drejer hovedet væk, men bliver bare ved med at tage imod og imod. Hun kan godt pludre lidt bestemt, men det er ikke mit indtryk at hun ikke vil ha mere at spise. Hun åbner dog også munden og spiser hvad der kommer på skeen. Typisk får hun grød/grøntsagsmos og så slutter jeg af med lidt frugtmos. Det er meget normalt at hun spiser 100 gram og i går spiste hun helt op til 150 gram, men så virkede det også som om at hun fik ondt i maven om natten, og hendes afføring blev noget hård.
Mit dilemma er, at jeg frygter at hun ikke får nok mælk i sine flasker (væske og vitaminer/mineraler). Hun får fortsat 6 flasker om dagen (nogle gange kun 5 afhængig af hvordan dagen forløber), men hun drikker sjældent særlig meget. Nogle dage drikker hun kun ca. 500 ml og andre dage op til 700 ml, og det er tydeligt at hun indtager mest mælk i ydertimerne. Hun har aldrig drukket vildt meget, men før i tiden drak hun ca. 800-900 ml i døgnet, når hun tog godt fra.
Hvor meget mælk skal hun minimum drikke for at hendes behov er dækket? Hvordan sikrer jeg mig, at hun får nok mælk? Skal jeg begrænse mængden på skemåltidet eller skal jeg i virkeligheden indføre et skemåltid mere til frokost, så indtaget er mere jævn fordelt over dagen?
Jeg synes fortsat at hun sover forholdsvis uroligt om natten, men jeg går ud fra at det er fordi det er nyt med skemaden.
Hvad tænker du?
Med Venlig Hilsen
Mor