Svar: Vågner i løbet af aftenen
19. december 2010
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Dejligt at høre at I har kunne bruge mit tidligere svar :)
Børn kan godt have en periode, hvor de konsekvent vågner og græder og skal hjælpes til ro igen. Ofte ligger denne opvågning 45 minutter efter de var faldet i søvn, den kan dog også ligge 1½ time efter. Det er normalt.
Det handler sandsynligvis om at jeres datter lige nu har lidt svært ved at skifte søvnfase. Det er sådan, når vi sover, at så sover vi nogle gange let og nogle gange dybere og ind imellem dette, så har vi perioder hvor vi drømmer.
Jeres datter er stadig så lille, at hendes søvn ikke er helt inddelt ligesom hos os voksne, men hun kan godt drømme og hun kan også godt have fornemmelsen af at falde, lige der, hvor hun skifter søvnfase. Det kender I sikkert også fra jer selv, at I er lige ved at falde i søvn og så spjætter hele jeres krop, som om at I er ved at falde. I registrerer det og falder derefter i søvn, men hos børn virker det voldsomt, de vågner med et spjæt, græder og har brug for hjælp til at komme videre i søvnen igen.
Det kan nogle gange hjælpe at svøbe barnet, hvis hun sover i en voksipose eller med dynen godt omkring sig, så kan det hjælpe hende til rent fysisk at holde sammen på sig selv, så kroppen netop ikke spjætter så meget, så hun vågner af det.
Det kan også hjælpe at I holder jer i nærheden, så I er parate til at berolige hende med en hånd, når hun vågner op. Hun falder jo i søvn med jer i nærheden og det vil være helt naturligt, at hun i sin underbevidsthed, lige registrerer at alt er som da hun fald i søvn, så hvis I er der, og med det samme parate til at berolige med en rolig hånd, så vil I sandsynligvis kunne opleve, at hun sover videre og ikke vågner så meget op, at I er nødt til at tage hende op og vugge hende, for at få hende videre i søvnen igen. Om natten, hvor I ligger i jeres seng og hun kan fornemme, mærker at I er der, sover hun jo fint videre - det er når I er væk, når hun ligger alene og I er i stuen, at hun har ekstra brug for jer ... :)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske