Svar: Søvn, ændre middagslur
20. december 2010
Alder:
2 år, 9 mdr.
Kære Anja
Jeres dreng sover lige nu en nattesøvn på 9 timer og en middagslur på ca 2½ time, altså samlet set ca 11½ time i døgnet. Det er meget passende for hans alder, lidt under gennemsnittet men helt okay. Når der er tale om gennemsnit sover nogle børn jo lidt mere og andre lidt mindre.
Jeg kan desværre ikke love dig, at han vil begynde at forlænge sin nattesøvn, hvis du afkorter hans middagslur. Da han allerede sover mindre end gennemsnittet kan det godt være at han generelt bare vil sove det mindre og det er jo ikke så godt for ham ... Det betyder dog ikke, at du ikke kan forsøge.
I første omgang kan du prøve at afkorte middagsluren med ½ time, så han kun sover to timer til middag og så se om det vil forlænge jeres morgener lidt. De fleste børn vil i jeres drengs alder kunne nøjes med 1½ times middagslur og så sove lidt længere om natten. Så det er et forsøg værd - men igen, ingen garantier. At fjerne middagsluren helt er dog for tidligt, han har brug for det afbræk midt på dagen, det er vigtigt at han lige kommer ind og hvile sig og det lyder også som om at han stadig gerne vil sove til middag. Han brokker sig ikke over at blive puttet og han falder fint i søvn og sover godt.
Så middagsluren bør bibeholdes, men I må godt prøve at afkorte den lidt stille og roligt og se om det vil have effekt. Har det ikke det, så må I lige nu leve med at han er morgenmenneske, men i øvrigt lyder til at trives og så skal han have lov til at sove som han gør, så han får den søvn han har behov for :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig glædelig jul :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske