Svar: Kære Gud giv mig lidt søvn:)
20. december 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Anne
Det lyder som en stor og dejlig pige du har dig der og det lyder også som om at det med søvnen og uroen under søvn er noget som er kommet til og ikke noget der har været der altid.
Jeg tænker derfor at det naturligvis kan handle om flere ting og jeg vil gerne dele lidt tanker med dig:)
Forkølelse kan være problemet, hun kan have svært ved at sove sammenhængende fordi næsen klotter til og luftvejene blokeres ... Ørene kan også give problemer, det at hun vågner og græder, falder til ro når du tager hende op, sover, puttes, og atter vågner med gråd, kunne godt tyde på at der kunne være noget med hendes ører. Hun kan sagtens have ondt i ørerne selvom hun ikke har næsefløj og problemer med ørerne kan netop opstå i forlængelse af en forkølelse ...
Jeg ved godt du siger at lægen har tjekket ørerne, men øreproblemer kan opstå fra dag til dag, så selvom der ikke var noget i ørene for to dage siden, så kan der godt være det nu ...
Du kan evt. prøve at give hende lidt smertestillende, hvis hun sover bedre på dette, så tyder det på at hun har ondt og derfor vågner og græder. Smertestillende bør generelt gives i samarbejde med lægen, for det er vigtigt at finde ud af, hvor hun i givet fald har ondt.
Det kan også handle om alder og udvikling, om at hun er rigtig godt igang motorisk, får sig lagt i stillinger hun ikke stadig ikke selv mestrer at komme væk fra, får sparket dyne af sig igen og igen og har brug for din hjælp til at blive lagt godt tilrette igen, få dynen om sig og komme videre i søvnen.
Det kan også handle om at hun har ekstra meget brug for din tryghed og nærhed, brug for at mærke at du er der. At det er din favn og nærhed hun søger. Dette kan du imødekomme ved at koble hendes seng til din seng og fjerne tremmerne fra den ene side. På den måde lærer du hende stadig at sove i egen seng, og du kan samtidig give hende trygheden og roen, ved at lægge din hånd over på hende, så hun kan mærke dig. Du behøver ikke stige ud af din seng, du behøver ikke tage hende op, men kan berolige hende lidt mere på afstand og hjælpe hende videre i søvnen der hvor hun sover.
Du skal også være opmærksom på at hun får mælk nok dagen igennem, så hun ikke søger dig og brystet ekstra om natten, fordi hun er tørstig. Hun er jo en fysisk stor pige og har derfor brug for en del væske.
Og så skal du også medtænke at hun ikke bør falde i søvn med brystet i munden, men lige skal nå at registrere hvor du lægger hende til at sove. Hvis hun falder i søvn i din favn, så er der en risiko for at hun vil vågne op og søge din favn igen og igen, og først vil kunne sove, når du netop tager hende op. Det er derfor vigtigt at hun ammes, men flyttes fra din favn og ned hvor hun skal sove lige der, hvor hun misser med øjnene, registrerer hvor hun lægges og stadig er træt nok til at sove, triller om på siden og overgiver sig til søvnen.
Planen for dagen ser umiddelbart fin ud, hun spiser godt og lyder til at få brystet tilbudt relevant. Men også om dagen har hun opvågninger under søvn ... Ammer du hende i søvn der, er der en afhængighed af brystet også om dagen? Så er det her du skal sætte ind.
Det handler om søvnassociationer og om at hun skal have lært at sove uden brystet i munden og uden at blive taget op, men i stedet med dine kærtegn, beroligende ord, dine hænder.
Jeg håber ovenstående hjælper dig et lille skridt nærmere, hvad der sker hos jer og at du er hjulpet videre på vej.
Fortsat held og lykke og rigtig glædelig jul :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske