Brev:
Raserianfald når hun sover
20. juli 2004
Alder:
2 år, 6 mdr.
Raserianfald når hun sover
Hej
Vores datter på 2½ vågner 1-2 gange hver aften/nat. Hun ligger i starten og piver lidt eller kalder på vand. Kort tid efter tænder hun helt af. Hun skriger, råber, sparker og slår.
I starten troede vi at det var noget hun drømte eller at hun havde brug for tryghed. Men hun er helt vågen og du kan føre en samtale med hende mens hun skriger og råber. Hun forsøger at koste rundt med os, f.eks. gå ud, kom ind til mig osv. Det hele kan vare op til 2 timer.
Vi har forsøgt at trøste og holde hende ind til os, at tage hende med ind i vores seng men intet virker. Vi har også talt med hende om der er noget hun er bange for, men det siger hun at der ikke er (hun har et godt udviklet sprog).
Om dagen oplever vi også de frygtelige anfald hvis hun ikke får sin vilje eller hvis vi ikke gør som hun befaler - altså hun er en meget bestemt dame.
Hvorfor får hun mon sådanne anfald når hun sover, hvordan skal vi forholde os til hende under anfaldene og hvordan får vi dem til at holde op?
Vi er meget nervøse for at "ødelægge" hende ved at gøre noget forkert. Når anfaldene er over bliver hun flov og vil gerne give godnat kys og knus og siger at hun elsker os.
Kærlig hilsen
Manuela