Svar: Raserianfald når hun sover
20. juli 2004
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Manuela
Din datter er i en svær alder. Du skrver at hun verbalt er godt med, men samtidig så er der nok mange ting, som hun gerne vil selv, men endnu ikke formår. Hun bliver frustreret, når tingene ikke går som hun ønsker.
Det er altid vigtigt at man som forældre overvejer, hvorfor man siger nej. Har man en god grund til at sige nej, så skal man holde fast i det nej, man har givet og dermed være konsekvent.
Man må altså gerne sige nej og man må også gerne give en forklaring, som barnet så kan forholde sig til. F.eks. du kan ikke få en is nu, for vi skal spise om 15 minutter, eller man kan komme med et andet tilbud, f.eks. du kan ikke få en is, men du må få et stykke agurk.
Du kan ikke forlange at din datter skal synes det er retfærdig og acceptere den forklaring du giver hende, hun bliver vred og ked af det, men her er det så vigtigt at du kan rumme de følelser hun har.
Det er sådan at hvis man begynder at diskutere, skælde ud, eller forsøger at stopper barnets følelser, f.eks. 'jeg vil ikke tale med dig, når du er så hysterisk', så føler hun at du ikke forstår hende og du puster til ilden og adrenalinen i kroppen stiger - det bliver meget værre.
Hvis du derimod lytter til hende og møder hende ved at sætte ord på det du tror er galt, f.eks. 'du bliver bare så vred lige nu', så ved hun at du har forstået og hvis hun ikke er vred, så har hun muligheden for at rette dig og sige 'jeg er ikke vred, jeg er ked af det'.
Når hun føler sig forstået, så er det nemmere for hende at håndtere de følelser hun har. Frustrationen vil stadig være der, men hun skal også lære at tackle frustration og de følelser der følger med, når det ikke går som hun gerne vil. Det hører med til at udvikles.
Det er rigtigt at det nogle gange er en rigtig god idé at holde barnet tæt ind til kroppen, men nogle gange er det ligeså godt at man forholder sig helt roligt og holder sig i nærheden af barnet, f.eks. sætter sig på hug og giver plads til at hun kan kravle op på skødet. Når man lytter og ikke puster til ilden, så klinger adrenalinen af og hun kommer hen til dig og søger trøst. Det er det hun gør, når hun som du skriver kommer til jer og søger kys og knus.
Når det især skeer om aftenen, så hænger det nok sammen med at hun her er træt og dermed mangler overskud. Det kender du også fra dig selv, når vi er trætte, så er vores lunte heller ikke særlig lang, så når I selv er trætte om aftenen, så er det ekstra vigtigt at bevare roen, rumme hende og ikke køre med op.
Håber ovenstående vil hjælpe jer lidt videre. Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske