Svar: Er flasken om natten nødvendig?
28. december 2010
Alder:
7 mdr.
Kære mor til 2
Jeg synes du skal bibeholde flaske tidlig morgen, inden middagslur og aften. Den flaske som du giver kl. 01 - hvor du sætter vækkeuret til - synes jeg du skal prøve at springe over og så se om din datter ikke begynder at melde sig selv.
Man kunne godt formode at hun vil have behov for en flaske i løbet af natten, sandsynligvis meget tidlig morgen f.eks. kl 04. Her ville hun så måske drikke 200ml og så springe flasken kl. 6 helt over. Det vil være okay, på den måde får hun så 100ml ekstra (i forhold til, hvis hun springer kl 01 flasken over) og samlet set når hun op på 600-650ml. Det vil være meget fint :)
Det kan være udmærket at natflaske og morgenflaske bliver slået sammen til en flaske, som ligger meget tidlig morgen, netop fordi det kan give større appetit til morgengrøden. Det er fint at du forsøger med yoghurt, men hun får jo i forvejen fint sit behov for mælk dækket gennem flaske og derfor vil det være rigtig godt, hvis du kunne lære hende at spise grød. Prøv med hjemmelavet grød, prøv også med de færdiglavede produkter - det betyder ikke noget, det vigtigste er at hun får det ... Du må godt prøve med flerkornsgrød, mysligrød osv. Det kunne godt tænkes, at hun ville kunne lide de lidt grovere grødtyper - måske øllebrød, når hun nu er glad for rugbrød.
Giv hende også grøntsagsmos med kød og fisk - brug mad fra glas eller gem rester fra aftensmaden og giv hende dette sammen med rugbrød. Det er vigtigt at hun ikke kun får brød, men også grøntsager, kød, fisk, ris, måske lidt pasta :)
Brug frugt som topping på grød og giv hende også frisk frugt og bær i hånden som hun selv kan spise. Det lyder hos jer, som om at mælkeindtaget skal skrues lidt ned og indtaget af mere rigtig mad lidt op.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig godt nytår!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske