Svar: Agurk
28. december 2010
Alder:
7 mdr.
Kære udlandsdansker
Selvom børn ikke har tænder så kan de sagtens sidde med lidt brødskorper, agurkestænger og lignende i hånden og de nyder ofte at putte noget i munden.
Det er helt naturligt for børn netop at putte i munden og fra 6 måneders alderen kan gummerne godt klø, fordi mange børn får tænder i den alder. Derudover bliver barnet mere og mere bevidst om at bruge sin mund til forskellige ting og dette kan man imødekomme, ved at give barnet lidt mad i hånden og derved støtte den udvikling barnet befinder sig i.
Det at bruge sine gummer, tygge og gnaske i noget gør at barnet får øvet sig mundmotorisk. Samtidig lærer barnet at det man putter i munden kan smage forskelligt og netop det at motivere barnet, give barnet lyst til at smage og undersøge med munden er vigtigt i forhold til lysten til skemad.
Agurk skulle efter sigende indeholde nogle stoffer som kan virke lidt lokalbedøvende på gummerne, når tænderne begynder at irritere lidt... Jeg anbefaler at man skærer en skive på ca 1½ cm tykkelse, laver hul i midten og sætter agurkeringen på barnets tommelfinger - på den måde kan din datter lettere holde om den og gumle på den uden at tabe den hele tiden :)
Du kan fint bruge de agurker I nu har tilrådighed, der hvor du bor :)
Også bløde frugtstykker kan bruges at sidde med, brødskorper osv. er meget fint. Hvis din datter virker interesseret i noget af den mad I andre spiser, så anerkend hendes interesse, lad hende få lidt selv, hjælp hende med at holde og lad hende sutte på det og hvis hun vil prøve at holde selv, så lad hende gøre det.
Du skal naturligvis være opmærksom på at hun altid skal være under opsyn, når hun sidder med noget, så hun ikke får det galt i halsen. Hårde brødskorper, som er blevet opblødte af spyt skiftes ud, så hun får en ny at gå igang med. Agurkestykker som er blevet for snasket skiftes også løbende ud, så du hele tiden har styr på hvad hun laver.
Fortsat held og lykke, fortsat god appetit :)
Rigtig godt nytår!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske