Svar: Bange for at sove
28. december 2010
Alder:
3 år, 10 mdr.
Kære Mor til 2
Der er ingen tvivl om at jeres datter har det svært i øjeblikket og har brug for ekstra meget tryghed. Og det er faktisk det I skal give hende - tryghed, den tryghed hun behøver.
Det gør hende ikke tryg, at hun ikke må komme ind til jer. Det er fint at hun ikke bare ligger og græder i sin seng, men vælger at trække ud af værelset og sove i stuen - men det viser at hun tydeligt har brug for noget andet, end det hun oplever lige nu.
Det gør hende ikke tryg, at blive truet med at døren låses eller lyskæden fjernes.
Det gør hende ikke tryg og det hjælper hende ikke, at I taler om at der ikke er noget at være bange for - det føler hun jo der er. Og en ting er hvad man kan sige til sige selv som voksen, med sin fornuft, noget andet er hvad man føler i sit hjerte og lige nu føler hun sig utryg. I hjælper hende ikke ved at sige at sådan behøver hun ikke føle, det fjerner ikke følelsen.
Så I skal stille jer selv spørgsmålene: Hvordan kan vi gøre vores datter så tryg som muligt? Hvad er det hun gerne vil? Hvordan kan vi hjælpe hende?
Du nævner at når hendes papsøskende er på besøg, så er der ingen problemer. Når hun sover sammen med lillesøster, heller ikke problemer. Det tyder jo på at hun føler sig ekstra tryg, når hun sover sammen med andre og har brug for netop ikke at føle sig alene, når hun skal sove. Derfor kunne en god løsning sagtens være at lade hende og lillesøster sove i samme værelse.
Det vil ikke forstyrre hende at lillesøster vågner en gang imellem, tværtimod, det vil sandsynligvis berolige hende, fordi hun i sin underbevidsthed jo så netop fornemmer at hun ikke er alene, hun kan høre at I er der, kommer ind, hjælper lillesøster med sutten. I kan sågar tale lidt, sige: "alt er okay, sov du bare videre" og så sover hun trygt igen.
Når jeres datter er pjevser, ikke hører efter, ikke kan ting selv, søger mor ekstra meget osv. så er det sandsynligvis ikke kun fordi hun har svært ved at sove om natten og derfor er træt. Det skal nok snarere ses omvendt, at hun netop har svært ved at sove, fordi hun drømmer mere, skal bearbejde alle dagens oplevelser om natten og hun mærker meget tydeligt at I måske er lidt trætte af det. I hvert fald må hun jo ikke komme ind til jer om natten og du bliver nok også lidt irriteret på hende, når du skal hjælpe hende for 117 gang, med noget som du ved hun egentlig burde kunne selv ... :)
Det er meget svært at være 3, snart 4 år. Det er meget svært at skulle dele mor og far med papsøskende i weekenderne, og det er bestemt svært at skulle dele jer med lillesøster. Der er ingen tvivl om at lillesøster fylder mere og mere, hun er så gammel nu at hun godt kan gøre opmærksom på sig selv, hun sidder med ved bordet, hun smiler, jubler, får andre til at grine og der er meget fokus på hende og hvor dygtig hun er.
Som storesøster kan man hos jer meget let komme til at føle sig uden for, føler sig overset og for mig lyder det som om at jeres datter er usikker på sin plads i familien. Jeg tror faktisk jeres datter har nogle af følgende følelser:
- Hun føler sig tilsidesat
- Hun føler sig ikke som den foretrukne
- Hun føler ikke ligeværdighed til forældrenes kærlighed
- Hun oplever at have en rival (flere når det er weekend)
- Hun føler sig usynlig
- Hun føler at pladsen i mors hjerte er usikker
- Hun føler ikke at der er kærlighed nok til alle
Derfor er det vigtigt at fokusere på, hvad jeres datter gør for jer og for sig selv. Hvad det er der gør ligepræcis hende til noget særligt. Det handler om at hun skal se sig selv som noget værdifuldt og værdsætte sig selv. Det betyder at hun skal have selvværd.
Selvværd er ikke det samme som selvtillid. Selvværd handler ikke om at hun er dygtig til noget, at kunne leve op til jeres krav, eller føle anerkendelse for noget hun gør. Selvværd handler om noget indre. Det handler om at føle at hun har værdi, alene fordi hun er til. Det handler om at hun føler sig helt unik og uerstattelig og at ingen andre vil kunne udfylde hendes plads og at hun vil være savnet, hvis hun ikke var der.
Jo mere I ser hende, anerkender hende, støtter hendes selvværd, jo gladere en pige vil I også få - og jo bedre vil hun sandsynligvis også begynde at sove om natten :) tingene hænger jo ofte sammen...
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Rigtig godt nytår!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske