Svar: Søvn: Om dagen far. Om natten mor
28. december 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Mette
Hvor dejligt at din datter nu accepterer at få en flaske, det vil jo gøre det lettere for jer og også for andre at putte hende på sigt, så det kan være praktisk :)
Det er også rigtig dejligt at far nu kan putte om dagen uden større problemer, at hun fortsat foretrækker dig om aftenen er helt normalt. Det er jo det, hun har været mest vant til og det er naturligt at hun søger dig ekstra meget på ydertidspunkterne, hvor hun er ekstra træt og mangler overskud.
Jeg synes I skal se det som noget positivt, at far er kommet mere på banen og at det lykkes så fint for ham at putte i dagtimerne. Det er rigtig dejligt og når han kan putte hende der, så vil han på sigt også bedre kunne putte hende om aftenen - især hvis du ikke er hjemme. Hvis du er der, vil hun sandsynligvis fortsat foretrække dig.
At du lige nu ikke kan putte hende om dagen skyldes sandsynligvis at de to (far og datter) har fundet en rigtig god rutine at gøre tingene på og at hun nu forbinder far med at skulle overgive sig til lurene om dagen. Det er ikke nødvendigvis en dårlig vane - det er jo ret positivt, men det kan jo godt være problematisk, hvis far starter arbejde efter juleferien og mor så er på den igen ... Modsat, så vil det ofte være sådan, at når far ikke er der, så kan du godt putte og når han så er der, ja så er det ham der gør det.
Jeg synes generelt man skal passe på med at presse igennem og træne at en bestemt putter eller at begge skal kunne. Jeres datter er stadig så lille, at det vigtigste må være at hun falder trygt og roligt i søvn og jeg synes ikke man skal gøre det til en magtkamp, som tilfredsstiller forældrenes behov før barnets ... I princippet er det jo lige meget hvem af jer der putter, det vigtigste er at hun forbinder det at sove med noget trygt og dejligt og er den ene af jer så ikke til stede en dag, så vil den anden naturligt putte og situationen være anderledes.
Lige nu puttes hun af jer begge, far om dagen og mor og aftenen og det er meget fint og positivt at hun kan flekse på den måde. Det er et godt grundlag for at I også senere vil kunne flekse på andre tidspunkter. Og når du begynder at arbejde igen (og har aftenvagter, så vidt jeg husker), vil rollerne naturligt blive byttet rundt, så du putter mere om dagen og far mere om aftenen. Men hun er stadig bare en lille pige, som har rigtig meget brug for jer, for jeres nærhed og tryghed og ikke brug for at 'træne nye søvnvaner', når dem hun har egentlig fungerer ... :)
Og husk også at ting tager tid, to skridt frem i den rigtige retning og et tilbage, det er stadig fremskridt :)
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke.
Rigtig godt nytår :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske