Svar: Putning til nat - et projekt!
28. december 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Hannibals mor
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det første som umiddelbart falder mig i øjnene når du beskriver, hvad der sker hos jer er, at din dreng sover 3 timer samlet i løbet af dagen og puttes kl. 19.30. Du fortæller også at du ofte bruger en time inde hos ham i mørket, før han kan falde i søvn. Ud fra dette tænker jeg, at du putter din dreng alt for tidligt, han skal sandsynligvis først ca. en time senere end nu.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, evt. lidt frugtmos, vand af kop.
Formiddagslur og sover her 1 time
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, suppleret med grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur kl 14 og sover her 2 timer
Eftermiddag 16.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, en portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler, frugtmos, vand af kop
Aften 18-18.30: Familiemad, risretter, pastaretter, grøntsager, kød, fisk, sovs af forskellig slags. Der skal være mad i stykker og moset mad. Vand af kop.
Suppleres med en godnatgrød som en del af putteritualet.
Puttes med flaske kl. 20.30
Sen aften eller en gang i løbet af natten: Flaske
Jeg sender dig en plan for dagen, for at du kan se, hvad du kan forvente i forhold til søvn, antal timer, tidspunkter for søvn i løbet af dagen - netop i forhold til puttetidspunktet om aftenen.
Ingen af os kan sove på kommando, det kan hverken voksne eller børn og derfor er det utrolig vigtigt at du ikke putter din dreng får han er parat til at sove. Det er kun frustrerende for jer begge to. Hvis du går en time tidligere i seng, fordi du har et vigtigt møde næste dag, som du gerne vil være frisk til, så kan du heller ikke sove. Og din dreng kan ikke sove bare fordi klokken er 19.30 - han kan først sove, når han er træt nok og parat :)
Forestil dig at der kører et søvntog og at det drejer sig om at springe på, når det holder ved perron. Kommer man for tidligt til toget, så står man på perronen og venter og venter, der er frustrerende ... Man kan også komme for sent til et tog og det er også frustrerende, for så skal man vente på at det næste tog kommer. Ofte kører togene med 20 minutters interval, andre gange er der 40 minutters d eller 40 minutters interval og I skal springe på toget, når det er der. Sandsynligvis altså 40 minutter senere end I forsøger lige nu. Prøv at putte ham 20.15. i stedet for 19.30.
Hvis han ikke er træt nok til at sove i løbet af ca 15 minutter, så har I ikke ramt søvntoget og der er ingen grund tli at lade ham blive i sengen i 1 time! Så kan I ligeså godt tage ham med ind i stuen igen og så vente på at næste søvntog kommer forbi.
Håber du kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Rigtig godt nytår!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske