Brev:
Min datters sovevaner eller mangler på samme - særligt om aftenen
28. december 2010
Alder:
2 mdr.
Kære Helen
For lidt over to måneder siden blev min kæreste og jeg forældre til en dejlig pige, som dog den sidste måneds tid har haft lidt svært ved at sove - især om aftenen.
Der er ikke rigtig nogen rytme endnu, men en typisk dag kan forløbe således:
Hun vågner ved 7-8 tiden og kommer op til mig i sengen, bliver ammet og sover så videre til 9-10 tiden. Her bliver hun så ammet igen. Så står vi op, hun bliver skiftet, ligger lidt på sit aktivitetstæppe og derefter får hun flaske. Nogle gange falder hun så i søvn og sover en lille times tid, andre gange gør hun ikke. Når hun vågner igen, pludrer vi lidt. Hun får en ny ble og en flaske, og hvis vejret er til det går vi en tur med barnevognen. Det får hende nogle dage til at sove en time, andre gange tre timer. Så gør vi det hele igen indtil omkring kl. 18, hvor hun til tider tager en lur på en times tid, og herfra bliver aftenen lang.
Fra omkring kl. 19 (og nogle gange langt tidligere) og til omkring 23-24 tiden er det stort set umuligt at få hende til at sove i mere end 5 minutter af gangen. Det resulterer i en meget overtræt lille pige, der til tider bliver så hysterisk, at hun heller ikke kan finde ud af at spise, når flasken bliver tilbudt - hvilket jo selvfølgelig gør hende mere overtræt og mere sulten. Ved 23-24 tiden er det så endelig lykkes at få tilstrækkelig mad i hende til, at hun kan sove, hvilket hun så også gør indtil den følgende morgen, kun afbrudt af en enkelt gang, hvor hun skal op og have mad.
Spørgsmålet er, om vi kan gøre noget for at gøre aftenen bedre for hende (og for os!)
Hilsen