Svar: Min datters sovevaner eller mangler på samme - særligt om aftenen
28. december 2010
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Tillykke med den lille pige og velkommen til :)
Det er rigtig dejligt at vågne med sin lille datter om morgenen, amme, sove lidt videre, amme igen og så stå op ... Og jeg kan godt forstå at du prioriterer dette.
Det betyder dog, at dagen hos jer ofte først starter kl 9.30-10 og det vil naturligt kunne spille ind på hendes rytme resten af dagen og kan godt være årsagen til at I har svært ved at få ro på, før klokken er 23 om aftenen ... Jeg vil derfor foreslå dig, at du forsøger at stå op, når hun vågner først gang omkring kl. 8, så I kan komme ind i en rytme, som naturligt starter tidligere hele dagen igennem.
Det er godt at du er opmærksom på at hun skal være mæt når hun skal sove og at du lader bryst eller flaske indgå som en fast del af hendes putteritual. Derudover vil det være rigtig godt, hvis du kan prøve at lægge mærke til hendes bevidsthedstilstande.
Det er sådan at små børn har forskellig måde at vise tegn på træthed, behov for aktivitet, sult osv. og det er godt at kende til disse tegn (bevidsthedstilstande) fordi det fortæller lidt om, hvornår du skal putte din datter.
Stille årvågenhed: Er der hvor din datter ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Hun ligger helt stille, følger med øjnene men uden at dreje sit hoved.
Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, hun kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at hun har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at hun har behov for at sove.
Gråd: Hun begynder at græde, hun hun har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke at hun nu er ved at være sulten. Måske vil hun gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk hun har fået bundfælle sig. (Se også min artikel "når det lille barn græder" i min artikelsamling.
Døsig: Når hun er træt og har brug for at blive puttet (tegn på døsighed kan man også se lige der, hvor hun er ved at vågne op fra en lur). Hun bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, hun rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i og hun ruller med øjnene. Det er i denne periode at hun skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte hende på dette tidspunkt, så får hun længere og mere sammenhængende søvn.
Når jeg læser dit brev så får jeg lidt på fornemmelsen at hun måske puttes meget tidligt dagen igennem, altså at hun ikke har særligt lange vågenperioder og ikke særlig meget aktivitet imellem sine lure om dagen - og sammen med dette, står hun så også sent op. Det betyder at hun naturligt får en lang vågenperiode om aftenen - en periode der faktisk er for lang til at hun kan kapere det, hun bliver overtræt og derfor ked af det og ekstra grædende.
Prøv derfor om du kan stå op med hende lidt før om morgenen, forsøg at aktivere hende, giv hende mælk, snak med hende, gå rundt med hende, så hun kigger lidt på verden fra din favn. Lad hende ligge på maven, cykle med hendes ben, kærtegn hende osv. Lad hende bruge sig selv både fysisk og mentalt og giv hende så mælk igen og put hende. Nogle gange vil hun måske kun være vågen i 1 time, så skal hun sove igen, men andre gange kan hun godt være vågen i 2-2½ time, få mælk og så sove en længere lur - hvorved I måske får ændret lidt på rytmen og dermed på hendes meget lange vågne periode om aftenen :)
Rigtig meget held og lykke med det projekt :)
Rigtig godt nytår!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske