Svar: Vil ikke spise noget med klumper... noglegange!
28. december 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Camilla
Sygdom og din drengs alder spiller naturligt ind på hans måde at spise på i øjeblikket og det bedste du kan gøre lige nu, er at holde fast i at han spiser - også selvom han så får mere mad på glas end hjemmelavet mad. Det er vigtigt at lysten til at spise bibeholdes og så må du sørge for at variere så meget du kan komme til.
Generelt vil det være en rigtig god idé at du giver ham maden adskilt. Prøv at give ham mos uden klumper og så mad i stykker ved siden af. Det kan godt hjælpe ham at maden der kommer med ske bare skal synkes og at maden der spises med fingrene eller med gaffel skal tygges. Det kan gøre det lettere for ham at finde ud af det, ikke få det galt i halsen og at acceptere det :)
Prøv også at udnytte hans glæde ved mad på glas, til at få introduceret mere og mere af jeres mad. Hvis du f.eks. køber pasta med kødsovs på glas, så giv ham nogle af jeres kogte pastaskruer ved siden af. Hvis du køber et glas med kartoffelmos, kylling eller lignende på glas, så lav også din egen kartoffel- eller grøntsagsmos og giv ham det sammen med. Så du på den måde mikser det købte og det hjemmelavede. Du kan på den måde få ham mere og mere over på at spise jeres mad og sikrer dig samtidig at han spiser og får hvad han har behov for.
Du skal altså lige nu finde roen i at han spiser og sørge for variation. Jo mere forskelligt du kan få i ham jo bedre er det og jo mere forebygger du kræsenhed senere hen :)
Rigtig meget held og lykke fortsat, rigtig god appetit :)
Rigtig godt nytår!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske