Brev:
Kan ikke falde i søvn om aftenen
28. december 2010
Alder:
11 mdr.
Kan ikke falde i søvn om aftenen
Kære Helen!
Mange tak for dit svar og glædelig jul:-) Det var rart at høre, at det er ok med en langsom nedtrapning af flasken og at det er godt med lidt fleksibilitet:-) Vi har nu forsøgt at give vores datter flaske inden sengetid og omkring midnat. For det meste kan hun undvære en 3.flaske, så tror det kommer til at gå ok med nedtrapningen. Dejligt.
Det er desværre stadig ret svært for hende at falde i søvn (dog ikke om dagen, hvor hun sover i barnevogn på altanen, der er det stadig rigtig let). Især de sidste aftener har været ret svære. Vi har stadig vores aftenritual med badning (som vi dog overvejer at droppe, da hun ikke rigtig gider længere), nattøj, godnatgrød, flaske+godnatsang og hendes elskede sut og sutteklud. Hun vil meget gerne drikke flasken og virker også træt, men slet ikke lige så træt som da hun var mindre. Hun gnider sig i øjnene, som plejer at være et sikkert tegn, men vil stadigvæk rigtig gerne lege.
Vi har prøvet at trække det til kl.20.30/til hun virker mere træt, før vi lægger hende, men det hjælper heller ikke. Det er blevet sådan, at hun efter godnatritualet, hvor hun har drukket flasken nede i sengen og virket meget rolig, ligger stille meget kort tid, hvorefter hun vender sig om på maven og rejser sig op i sengen og virker helt i hopla. I starten græder hun ikke - snakker bare løs - men til sidst bliver hun ked af det, når jeg bliver ved med at prøve at få hende til at sove. Så ender det med at jeg tager hende med ind i stuen (til stor fornøjelse for den lille dame:o) Her snakker hun løs, læser bog og virker helt i hopla.
Så venter vi til hun begynder at virke træt igen, prøver med en flaske i sengen igen, og hun falder så for det meste i søvn - evt. efter lidt tid, hvor hun er kommet op til mig i vores seng og har bøvlet rundt og til sidst falder til ro. Hele herligheden tager cirka 1 time... Tror du hun simpelthen ikke er træt nok til at sove og at hun evt. skal ned på 1 middagslur i stedet for de to lure (9.30-11 + 14-15)? Eller er det bare sådan det er for tiden (hvor hun er begyndt at gå og der sker rigtig meget med hende - begynder bl.a. at lege mere "rigtigt" nu og peger på alle ting og spørger "a det?"...
De bedste hilsner
Louise
PS: hun bliver 1 år her d.31.dec.