Svar: Kan ikke falde i søvn om aftenen
28. december 2010
Alder:
11 mdr.
Kære Louise
Tillykke med 1 års fødselsdagen i morgen - sikken flot dato at have fødselsdag på, sikke en masse store fester I kan holde i fremtiden :)
Umiddelbart tænker jeg, at det er lidt for tidligt at forsøge med kun en lur dagligt. Som du beskriver det lige nu, så sover hun jo sin længste lur om formiddagen og den korteste lur over middag og det tyder på, at hun stadig har brug for at blive puttet ret tidligt og altså brug for to lure. Hun vil sandsynligvis ikke kunne holde sig vågen til at sove mellem kl. 12-14.30, det er lidt for tidligt.
Det lyder for mig som en periode I skal igennem og det er meget fint at I forsøger at putte hende som nu, men når hun så ikke kan sove og hellere vil lege, accepterer dette, tager hende ind i stuen igen og så putter hende, når hun atter viser behov. En stor fordel ved at gøre sådan er, at når I rammer det rigtige tidspunkt hvor hun let kan falde i søvn, så sover hun i løbet af få minutter (inden for et kvarter) og begynder således naturligt at fobinde det at skulle sove med noget som ikke tager længere tid.
Hvis hun konsekvent først sover 1 time efter hun er puttet, så synes jeg I skal prøve at putte hende senere end I gør lige nu, men hvis det kun er en gang imellem, så synes jeg I skal være fleksible.
Du behøver ikke sidde hos hende, når du putter hende hvis hun virker glad, tumler rundt og ikke er ked af det. Hun må godt blive puttet og så ligge og tumle lidt rundt på egen hånd. Mange børn vil i jeres datters alder have brug for netop at rumstere lidt rundt, skifte stilling, rejse sig, pludre lidt med deres bamse osv. for derefter bedre at kunne finde ro og det må hun gerne gøre alene. Du skal naturligvis så kigge ind til hende med jævne mellemrum, så hun stadig fornemmer at du er der og så hun ikke når dertil hvor hun bliver ked af det og føler sig alene.
Er hun ked af det, græder og tydeligt viser behov for at du skal blive hos hende, så skal du naturligvis gøre dette. Men man kan godt nogle gange opnå at hun bliver i sin seng, tumler omkring imens du laver noget andet og at hun så derefter er klar til at sove og kan falde til ro ved at du sidder hos hende, synger en lille sang og holder i hånden. Det kan også forsøges, så I ikke behøver at tage hende op og starte helt forfra hvergang. Det kommer helt an på hvordan situationen og aftenen forløber :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med hende :)
Rigtig god fødselsdag og rigtig godt nytår!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske