Svar: Vil ikke i seng - 2 år, 2 mdr.
28. december 2010
Alder:
2 år, 2 mdr.
Hej med jer
Tillykke med at I venter tvillinger, hvor dejligt :)
Der kan være flere grunde til at jeres dreng pludselig er så ked af at komme i seng og jeg vil gerne dele lidt af mine tanker med jer.
For det første vil mange børn i 2-3 års alderen begynde at blive bange for mørke. De vægrer sig mod at skulle sove på værelset og drømmer ofte også rigtig meget. Det er vigtigt for dem at have lidt lys, så de kan orientere sig om natten. Det er også vigtigt for dem, at døren står åben, så de kan høre mor og far inde i stuen, de skal være sikre på ikke at være alene.
I samme alder begynder mange børn at vægre sig mod at blive lagt i tremmesengen. De bryder sig ikke om at være 'spærret inde' og man ser ofte at de forsøger at bryde ud af deres seng. Når de begynder at gøre tegn til at kravle over tremmerne, er det en god idé at skifte til en åben seng, - også af sikkerhedsmæssige grunde.
Det er rigtigt at det nogle gange betyder at barnet så begynder at stige ind og ud af sengen og søge forældrene mere, hvilket jo ikke er muligt i en tremmeseng. Andre gange vil netop det at barnet fornemmer at det kan komme ud af sengen derimod gøre, at barnet blive i sin seng - netop fordi barnet ikke længere føler sig indespæret men er tryg ved at kunne flytte sig, komme væk ...
Og så skal man jo også altid lige medtænke, at når barnet søger forældrene, så er der jo en grund til det. Børn der klynger sig til deres forældre for at kunne sove, er inde i en periode, hvor de har brug for dette og det er vigtigt at anerkende barnets ekstra behov for tryghed og nærhed. Gør man det, så får man børn som på sigt får lagt bedre sovevaner.
I skal være opmærksomme på om I er begyndt at stille lidt flere krav til jeres dreng, krav om at han skal kunne flere ting selv. Netop det at du er gravid gør jo at han mærker forandringen. Han mærker det i hverdagene, I taler om babyerne som kommer om de praktiske ting, folk kommenterer din mave osv. Du løfter ham heller ikke som du plejer, han skal gå mere selv nu og pladsen på dit skød er og bliver mindre og mindre. Selvom du prøver at være der for ham, så er der sandsynligvis en ændring, som han fornemmer.
Måske "skubber" du/I ham lidt fra dig/jer - netop fordi du/I ønsker at han skal kunne flere ting, det er vigtigt at han bliver så selvhjulpen som muligt, når der om et par måneder kommer 2 børn mere, som naturligt vil kræve jer forældre rigtig meget. Det kan være ting som at han skal spise selv, selv tage tøj af og på, sko af og på, flyverdragt af og på, gå selv når I er nogle steder, vente på at det bliver hans tur osv. Små ting, men som i hverdagen påvirker ham meget.
Det kan godt gøre at han klynger sig ekstra meget til jer, netop fordi han har brug for at mærke at I er der ligeså meget for ham som I hele tiden har været. Og netop om aftenen, vil børn ofte søge forældrene kontakten ekstra. Der hvor roen skal falde over ham, hvor han skal sige godtnat til dagen og alle oplevelserne, har han ekstra meget brug for at mærke jer.
Prøv at sætte jer med ham, tale lidt om dagen der er gået, om alt hvad han har oplevet af gode og mindre gode ting. "I dag da vi stod op, fik du morgenmad ... så kørte vi i vuggestue... og så legede du med ... det var så sjovt ... så faldt du og slog dit knæ - AV!.... og så fik du plaster på" osv. Sæt ord på tingene, både de sjove og det mindre sjove, så han får lidt af oplevelserne bearbejdet, se på plasteret på knæet og genoplev oplevelsen.
Tal med ham om at han skal sove og hvorfor han skal sove, naturligvis på et niveau hvor han kan være med. Det kan være at sige godnat til hans tæer, hans mave, hans ører, hans øjne osv. så han bliver helt afslappet og træt og så han er helt fri for tanker (og bekymringer), når han skal lægge sig til at sove.
Overvej om han har brug for sin tremmeseng stadigvæk eller om en åben seng eller evt. en madras på gulvet ville hjælpe ham lidt. Overvej om I skal blive hos ham eller om det er bedre at gå frem. Hvis han lige nu falder til ro ved at I sidder hos ham, så gør det.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig godt nytår!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske