Svar: Sove ude - 4 mdr.
28. december 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Jannie
Med al den sne og is vi har i øjeblikket, kan jeg godt forstå du synes det er svært at vurdere, hvor meget og hvor længe din datter må sove ude.
Helt små børn, det vil sige børn under ½ år, er særligt sårbare over for kulde og faktisk vil man ikke kunne regne med at børn reagerer og vågner med gråd hvis de fryser. Børn kan helt op i 1-1½ års alderen sove sig fra kulden. Når små børn sover, så bevæger de sig også mindre og de bliver derved lettere kolde.
Børn må aldrig sove ude, hvis de er syge. Børn med feber skal altid sove inde. Børn der er først for tidligt, børn der lider af astmatisk bronkitis, kronisk mellemørebetændelse eller hjertesygdom, skal man være særligt opmærksomme på. Det anbefales at de ikke sover ude, hvis det er tåget og meget koldt.
Hvor koldt det er ses naturligt på temperaturmåleren, men man skal være opmærksom på at hvis det blæser eller er fugtigt i vejret, så kan kulden virke værre og afkøling af barnet kan ske, selvom termometret måske ikke viser mange minusgrader.
Det anbefales at:
Børn ikke sover ude, hvis det er under 10 minusgrader
Barnevognen skal være placeret et sted hvor der er læ for blæst, regn og rimnedfald (f.eks. i carporten, som du gør hos jer).
Barnevognen skal være vind og vandtæt til alle sider og kan isoleres med skumgummi eller stykker af liggeunderlag. En barnevognskasse af stål vil naturligt være koldere end en barnevognskasse lavet af stof.
Barnet skal sove i en sovepose eller dragt med hætte og lukkede ærmer, barnet skal have hue og handsker på, så hoved og hænder beskyttes. Det tøj barnet har på, skal have god isolationsevne og holde barnet godt varmt. Det kan være f.eks. uld. Barnets dyne skal dække barnets krop både opadtil og til siderne og man kan godt isolere dynen lidt ekstra ved at komme et fleece eller uldtæppe ovenpå dynen.
Barnets hud kan beskyttes med en creme med et meget højt fedtindhold. Det kan beskytte mod udtørring, men giver naturligvis ikke beskyttelse mod kuldepåvirkning.
Når børn sover ude, skal de være under særligt opsyn. Jo yngre de er, jo koldere det er, jo hyppigere skal barnet tilses og det anbefales normalt at børn ikke sover ude i mere end 2 timer af gangen, når det er meget koldt. Barnets temperatur vurderes ved at mærke barnet i nakken. Hvis barnet føles varm der, har barnet det godt, hvis barnet føles kold eller fugtig, bør barnet tages ind.
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med hende :)
Rigtig godt nytår!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske