Brev:
Hvordan kan vi ændre vores putteritual
29. december 2010
Alder:
6 mdr.
Hvordan kan vi ændre vores putteritual
Hej Helen,
Jeg ved, at du får rigtig mange spørgsmål omkring søvn. Men jeg har håber du kan bære over med endnu et.
Vores søn på nu 6 måneder er en stor krabat på 11kg og 76cm som er utrolig fysisk stærk og derfor bruger meget energi i løbet af dagen på leg og motoriske øvelser i form af kravle-øvelser, hoppen og generelt bare PÅ hele tiden.
Det er selvfølgelig krævende for os forældre, men vi nyder også at have en dreng med fut i.
I løbet af dagen sover han fint i sin barnevogn i sin voksipose. Putningen foregår ved, at han får hue på og bliver puttet i voksien. Her får han så en flaske, bøvset af og lagt i barnevognen mens jeg nynner for ham eller går med ham, alt afhængigt af om han står på altan eller er på tur.
Og det går faktisk rigtig fint!
Vores dag ser nogenlunde således ud:
Tidlig morgen 04/05: Flaske og sover videre
Morgen 8: morgenmad i form af boghvedegrød med frugtmos, som regel spiser han ½-1dl. vand af kop.
Kl 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur, sover 1 time
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med leverpostej eller grød, ca ½ skive brød eller 1dl grød. vand af kop.
13-13.30: Tilbudt flaske og puttes, sover alt mellem 1-2timer
15-16: Flaske og puttes, sover alt mellem 1-3timer
17-17.30: Kartoffelmos, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19
Sen aften 23-01: Flaske og sover videre
Problemet for os ligger i, at han er helt umulig at putte om aftenen. Vi giver ham bad ca hver anden dag og ellers ren ble og putter ham i hans sovepose hvor han på sit værelse i mørket får sin aftenflaske.
Men så snart han har spist, bliver han helt hys. Enten skyldes det en bøvs eller også er han hysterisk fordi han skal sove. Det virker som om, at han slet ikke kan koble fra.
Vi har forsøgt alt for at få ro på. Fx synger jeg for ham så snart vi sidder i mørket, mens han spiser. Men næsten hver gang, bliver han hysterisk så snart han har spist.
Har du nogle gode råd til, hvordan vi måske kan ændre på vores putteritual, så han kan få ro på og koble af?
Vi putter ham ikke fast på et givent tidspunkt, men reagerer så snart han begynder at gnide øjne og/eller gaber.
Hilsen Simone