Svar: Hvordan kan vi ændre vores putteritual
29. december 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Simone
De fleste børn vil i 6 måneders alderen begynde at kunne nøjes med kun to lure dagligt og har de brug for en ekstra lur, så bør det ofte være en kort powernap på 20-30 minutter om eftermiddagen.
Når jeg ser din plan for dagen, så sover din dreng 1 time om formiddagen og 1-2 timer til middagslur og så sover han 1-3 timer om eftermiddagen. Han sover altså ret meget i løbet af dagen og det er naturligvis okay - men det betyder, at han ikke kan sove særlig lang nattesøvn.
Faktisk er det sådan, at den søvn som ligger efter kl. 16 "æder" af nattesøvnen og det betyder at han enten vil gå meget sent i seng, få en opvågning midt om natten eller begynde at stå meget tidligt op.
Hos jer er det altså problematisk at jeres dreng sover 1-3 timer, når han puttes mellem 15-16, fordi det naturligt vil påvirke hans nattesøvn og tidspunkt for putning om aftenen. Det behøver ikke være et problem, han må gerne sove en god lur der, sidst på dagen, men så skal I naturligt ikke putte ham kl 19, så er han måske først klar til at sove kl 22-23 alt efter hvor meget han har sovet om dagen.
I nogle familier fungerer det super at barnet går sent i seng og så længe barnets behov for søvn bliver dækket er der ikke grund til at ændre på det - med mindre altså, at det slet ikke passer familien. Nogle gange kan man være nødt til at ændre på barnets søvnrytme, for at få det til at passe med forældrenes ønske ...
Min tanke, når jeg læser dit brev, er altså at jeres dreng naturligt vægrer sig mod at skulle sove om aftenen, fordi han sover så meget og så sent om dagen som han gør. I kan derfor enten vælge at putte ham senere eller I kan vælge at vække ham fra hans 3. lur så han ikke sover mere end ½ time der og på sigt helt kommer til at springe den over ...
Du skriver at I ikke putter ham på et fast tidspunkt om aftenen, men prøver at reagere så snart han gnider øjne eller gaber. Det er i princippet rigtig fint, men det er her vigtigt at medtænke at han måske nogle gange gaber, fordi han keder sig og ikke fordi han er træt ... Netop, når han sover en del om dagen, så har han måske brug for at snakke, pludre, tumle, lege og bruge sig selv ekstra meget både motorisk og mentalt om aftenen og hans gaben kan godt være udtryk for dette, mere end udtryk for behov for at sove ...
Jeg håber du kan bruge lidt af disse overvejelser videre, rigtig meget held og lykke med ham :)
Rigtig godt nytår!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske