Svar: Nedsat appetit - 7 mdr.
31. december 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Pernille
Jeg er ked af at høre at lægen har fundet en mislyd på jeres drengs hjerte ... :( Det er godt at I skal til scanning på tirsdag, jeg krydser min fingre for det bedste :)
Det er faktisk sådan at en del børn med hjertefejl eller andre sygdomme vil have en lille appetit - men der er jo ingen der siger, at hjertefejl er årsagen hos jer ... Der kan være mange andre grunde til, at jeres dreng lige nu lukker munden for skeen. Måske har han ondt for tænder, måske er han forkølet og generet i halsen, forkvalmet eller andet (der er meget i luften i øjeblikket og mange er syge).
Det kan også være at han trænger til ny smag og nye udfordringer. Prøv at give ham små hapsere i munden med dine fingre. Det skal være bløde ting, blødt rugbrød med leverpostej eller rognguf, måske lidt moset avokado, indmaden af en frikadelle eller lignende. Giv ham det ind i mundvigen, så han med det samme tygger sammen på det og giv ham meget små stykker af gangen.
Giv ham mad som smager af noget, mad som er krydret med løg, timian, oregano, mild karry osv. Giv ham sovs, som også giver smag og som "smører" så maden er lettere at synke/tygge.
Giv ham mange små måltider i løbet af en dag. Det er bedre at han spiser ½ dl. grød eller mos, suppleret med lidt hapsere af kød, fisk, frugt osv. end spiser store portioner eller slet ikke spiser. Lidt har også ret og det er vigtigt at bibeholde hans lyst til at spise, smage og putte i munden. Så fokus på at lidt er helt okay og så give lidt og tit, vil være rigtig godt :)
Rigtig meget held og lykke med scanningen på tirsdag, tænker på jer :) Knus herfra!
Godt nytår!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske