Svar: Skemad - skal vi prøve med en lille uges pause eller skal vi bare blive ved?
31. december 2010
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Måske har Gilbert ondt, fordi han er ved at få tænder? Måske er han forkølet, lidt hævet i halsen eller andet - i hvert fald kan det være en forklaring på, at han pludselig ikke vil åbne munden, når I kommer med skeen...
Hvor stærk er han motorisk? Kan han sidde med rank ryg, når han støttes i siderne. Hvis han kan, så synes jeg at I skal prøve at sætte ham i den høje stol, så han sidder med ved bordet og så han også kan spejle sig i jer, når han mades. Det er her vigtigt at I ikke lægger bånd på jer selv, men netop lader jer selv åbne munden, når I fører skeen til hans mund. Han vil kigge på jer og spejle sig i det han ser og derfor også selv åbne munden. Det er også en god idé at I smager på hans mad og verbaliserer positivt omkring det "mmm mam mam, smager godt, mmm mam mam" så han oplever det at spise som noget rigtig dejligt, noget I synes om og igen - kan spejle sig i jer.
Det er lettere at spejle sig og lettere at spise, når han kan sidde i høj stol. Nogle børn er klar når de er 5 måneder, andre først når de er 6 måneder - prøv jer lidt frem :)
Han må godt med den alder han har nu, få lidt i hånden at gumle på. Du kan skære en skive agurk på 1½ cm tykkelse, lave hul i midten så det bliver til en agurkering og så sætte den på hans tommelfinger. Det kan hjælpe ham til at holde den og det at sutte og gumle på noget, vil for det første stimulere ham mundmotorisk, men vil også give ham en erfaring om at det man fører til munden og putter i munden kan smage godt og være interessant.
Jo ældre han bliver, jo mere forskelligt kan han få og fra 6 måneders alderen kan han få rigtig mange ting. Men I kan godt forsøge lidt nu. Prøv også med f.eks. en appelsinbåd, som du kan hjælpe ham med at holde og lade ham smage på og sutte saften ud af - det kan også gøre ham lidt interesseret igen :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Og også godt nytår til jer :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske