Brev:
Vågen 10-15 gange hver nat
1. januar 2011
Alder:
8 mdr.
Vågen 10-15 gange hver nat
Kære Helen,
Godt nytår. Vi sover stadig ikke her hos os, og jeg kan bare ikke mere. Jeg er oppe 10-15 gange hver nat nu på 4. måned og er ikke mig selv mere. Græder over hvad som helst og er dødirritabel. Jeg håber du kan finde hoved og hale i mit brev, for jeg er desværre heller ikke super sammenhængende mere. Jeg er evigt taknemmelig over stadig at have min lille dreng, så jeg har utrolig dårlig samvittighed over at ønske mig nattesøvn oven i købet.
Sebastian er fuldkommen kommet sig oven på sin hjerteoperation, han er meget sulten og jeg prøver at give ham al den mad, han kan spise i løbet af dagen. Det bliver til 5 måltider plus 3-4 amninger i løbet af dagen, om natten får han brystet når han vil have det (3-8 gange), men spiser ikke stort. Jeg er bare så desperat efter søvn, at jeg bruger brystet. Nogle gange virker det at vende han om på siden og rokke han lidt og sige shhhh. Det virker tydeligvis ikke, da han jo vågner igen og igen natten igennem. Hvad gør jeg? Jeg kan ikke lade ham græde, det har det lille menneske simpelthen været igennem for meget til.
Sebastian fik sin første tand før jul og kravler næsten – maver sig frem og er allevegne. Han er meget morsyg og græder når jeg går.
Vores dag ser nogenlunde sådan ud:
Kl. 6: vågner og vil ikke sove videre
Kl. 7: Morgenmad – havregrød med MME og vand af kop
Kl. 9: Ammes og puttes til lur, sover 30-50 minutter
Kl.10: Formiddagsmad (grød, frugtmos, frugt i hånden, agurk, vand af kop)
Kl. 12: Frokost – grøntsagsmos eller rugbrød med pålæg (torskerogn, makrel, avokado eller lign.)
Kl. 13: Ammes og puttes til eftermiddagslur, sover 30-90 min
Kl. 15: eftermiddagsmad – rugbrødshapsere med smør, moset banan, avokado, vand til. Herefter amning inden storesøster hentes (vi får ikke lov, når først hun er hjemme)
Kl. 18: Aftensmad med familien, er så småt begyndt at spise vores mad, men får også mos fra glas
Kl. 19: Ammes og puttes til natten.
Jeg ammer udelukkende i en stor seng på Sebastians værelse, hvor han også sover (i sin egen seng). Han kan ikke koncentrere sig om det andre steder. Jeg starter natten i min egen seng, men flytter over i Sebastians værelse når jeg har gået frem og tilbage 5-10 gange. Nogle gange sover han med mig i sengen, men han får ikke rigtig mere ro på af at have mig tæt på. Det giver dog mig lidt mere søvn ikke at skulle op af sengen, så det er den nemme løsning. De fleste nætter er han bare urolig, men er også nogle gange ked af det. Han tisser meget om natten og falder nogle gange til ro efter at få en tør ble sidst på natten.
Min tillid til hvordan jeg håndterer mit barn er smuldrende, hvorfor vil han ikke sove? Jeg er så ked af det og kan ikke overskue hvordan i alverden vi skal vende bøtten. Min mand tilbyder at tage Sebastian om natten i weekenden, men når vi tidligere har forsøgt græder og græder og græder han (Sebastian altså). Så jeg siger nej tak. Min mand prøver nogle gange at tage ham om dagen i weekenden ved opvågning fra lur og kan efter 10 minutters gråd, der går lige i mit hjerte, få ham til at sove igen – nogle gange op til 1½ time mere. Er det virkelig nødvendigt at tage sådan en omgang om natten? Jeg er tilhænger af ingen-gråd løsningen, men indtil videre virker det bare ikke.
Kan du hjælpe?
Kærlig hilsen
Jenny