Svar: Vågen 10-15 gange hver nat
1. januar 2011
Alder:
8 mdr.
Kære Jenny
Jeg kan godt forstå at du ikke vil lade din dreng græde og det påvirker jer naturligvis meget at han i stor hast skulle opereres i sit hjerte. Det har været et stort chok for jer og reaktionen på dette kommer nok nu. Det er helt normalt, at reaktionen og især trætheden kommer efter lidt tid, det er helt normalt at du efter hvad I har været igennem, føler at du næsten ikke kan hænge sammen ...
Du har naturligt stort brug for at mærke din dreng, brug for at være tæt på ham og derfor er det også ekstra svært for dig, at skulle nægte ham brystet. Men ikke desto mindre, er han blevet afhængig af brystet for at kunne sove. Det er helt naturligt at små børn bliver ammet og falder i søvn ved brystet, men stille og roligt skal de lære at sove uden denne afhængighed og det er der I er nået til nu :)
Vi har alle brug for det der hedder søvnassociationer. Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. Det er for voksnes vedkommende ofte at læse en bog, gætte kryds og tværs, lytte til et stykke afslappende musik eller lignende. For små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne. Din dreng er afhængig af at få bryst og i løbet af natten er han også ved at blive afhængig af at ligge tæt op af dig, søge brystet og derved komme videre i søvnen.
Det er stadig vigtigt at han bliver ammet, så han får sin mælk og ikke er sulten. Det er rigtig vigtigt at han får mad og væske nok dagen igennem for at sove godt om natten. Men det er rigtig vigtigt at han ikke falder i søvn med brystet i munden.
Så længe I ligger i samme seng, så vil han søge brystet igen og igen - og falder han i søvn i din seng og du så flytter ham til hans seng, eller lægger du dig med ham i hans seng og går fra ham, når han sover, så vil han blive ked af det og frustreret, fordi han vågner op og registrerer at tingene er anderledes end da han faldt i søvn ...
Vi vågner alle sammen 10-15-20 gange hver nat, vi skifter stilling, trækker dynen om os, sparker dynen af, putter os ind til vores partner osv. Når vi har disse små opvågninger så registrerer vi at alt er som da vi faldt i søvn og hvis din dreng falder i søvn i din favn eller med dit bryst i munden, så vil han naturligt fornemme, at han mangler dette, når han har sine opvågninger og vil klynke og være urolig indtil han kommer over til dig eller får brystet igen.
Det er en god idé at du starter med at lære ham det om dagen. Han skal derfor nu puttes til formiddagslur uden at blive ammet først - men amningen inden middagsluren er fin at bibeholde. Han skal også ammes om aftenen og også gerne en gang i løbet af natten, men det er vigtigt at han registrerer hvor han puttes og at han hjælpes ind i søvnen uden brystet i munden. I stedet må han beroliges med dine kærtegn, nærhed osv.
Det handler altså alt sammen om søvnassociationer og det er meget vigtigt at du nu overvejer, hvad søvnassociationer du giver din dreng.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7: Havregrød lavet med mme, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at sutte på, små bidder af ½ bolle med smør og ost, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden amning først (det vil sige at han får lidt af sit formiddagsmåltid at sove på i stedet for mælk)
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk og suppleres med små bidder af rugbrød med forskelligt smørbart pålæg som nu, vand af kop.
Ammes rigtig godt og puttes til middagslur kl. 13 som nu
Eftermiddag 15: ½ bolle med smør, ost, en lille portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler, frugtmos eller du kan give lidt flerkornsgrød med frugtmos, hvis det skal mætte lidt mere, frisk frugt i hånden vand af kop.
En ekstra amning eftermiddag inden storesøster hentes er okay, hvis du så finder roen i at han har fået og derved bedre kan undvære om natten ...
Alternativet til amning om eftermiddagen er at give et lille mellemmåltid ekstra
Aften 18: Mere og mere familiemad og suppleres også op med mos fra glas som nu - det er helt i orden. Gives mad i hånden at gumle på, vand af kop.
Suppleres med en godnatgrød så I er sikre på at han ikke går sulten i seng
Ammes og puttes til natten ca kl. 19-19.30 som nu.
Sen aften eller en gang i løbet af natten: Ammes x 1 og sover videre uden at få bryst.
De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen kunne nøjes med 3 amninger dagligt, som du kan se vil de ofte ligge inden middagslur, aften og en gang i løbet af natten. Den amning som ligger om eftermiddagen er altså en ekstra, som han naturligvis gerne må få, men om natten har han ikke brug for mælk. Det er trygheden og brystet, søvnassociationen han søger.
Hvis han er nødt til at få brystet og blive beroliget af dig, for at kunne sove videre, så må du naturligvis gøre det, men forsøg så at trække brystvorten ud af munden på ham ret hurtigt, så han ikke fylder sig med mælk. Samtidig med at du fjerne brystet, så kærtegner du ham, holder hans hånd, vugger ham lidt med hånden på hans hofte osv. så han beroliges på anden måde og uden at få bryst. Tanken er at du stille og roligt skal kunne berolige ham med netop kærtegn, holde i hånd, stillingsskift osv. uden at han behøver mælken. Stille og roligt skal du altså kunne berolige ham helt uden at han behøver komme over til dig eller uden at du behøver lægge dig med ham ...
Det er fint at lade far forsøge sig. Far kan jo på samme måde som dig berolige og trøst, give masser af fysisk kontakt og nærhed, men han kan ikke amme. Det kan være en god idé at lade far tage over, netop for at få mælkeindtaget om natten skruet ned og nye ritualer sat i stedet. Men igen, ikke hvis det kun giver gråd og ulykkelighed, så er det mor der må klare skærene ...
Nogle børn vil også naturligt acceptere 'bare' at være tæt med mor og affinde sig med ikke at få brystet, hvis de bare kan få lov at ligge tæt. Det kan også være det er sådan hos jer, at du og Sebastian skal vælge at sove sammen i en periode, så han mærker dig, mærker at du er der for ham, får den nærhed og tryghed han har rigtig meget behov for, men stadig uden at blive ammet hele tiden. Du må gerne ligge ned og amme ham i hans seng, men han skal nå dertil, hvor han slipper dit bryst, kigger på dig, smiler til dig, triller om på siden og falder i søvn, så han kan sove uden at brystet er i munden.
Håber ovenstående er til at finde ud af og har du overskud til det, så læs gerne lidt min bog "Sådan får du dit barn til at sove!". Du behøver ikke læse hele bogen, du kan læse kapitel 6 om at komme væk fra amning om natten og du kan læse kapitel 7 om børn i separationsfasen og dens betydning for nattesøvn ...
Håber det hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske