Brev:
Bløde eller hårde sutsko, og opdragelse
1. januar 2011
Alder:
3 år, 6 mdr.
Bløde eller hårde sutsko, og opdragelse
Kære Helen
Det er jo et stykke tid siden sidst. . Marc er nu næsten 3½ år og en dejlig og livlig dreng med masser af sprog.
Først et et helt lavpraktiske spørgsmål går på hans sutsko. Herhjemme bruge vi alle bløde skind sutsko (lave støvler) med foer fra Tinyzone. Der er jo intet "hold" dem - det er læder og teddyfoer intet andet - og jeg kan se på de sidste par af hans at han går især den ene af støvlerne meget skæv (indad). Er det et problem ? - og ville det være bedre at lade ham have mere "rigtige" sutsko med fastere sål og egentlig hælkappe - det har han pt i børnehaven.
Det andet er mere i opdragelseskategorien. Vi er som forældre nok i den eftergivende kategori - jeg vil gerne gøre ham glad. Han skal som enebarn kun gøre et minimum af ting.
Jeg ved du opererer med 3 kategorier selvom jeg ikke lige kunne genfinde begreberne. Jeg ved godt at et nej fra mig ikke altid er et "hårdt nej" - nogen gange er det et "jeg synes det er en dårlig ide, men hvis du meget gerne vil så okay da", men der er også de nej'er som skal adlydes ubetinget - alle dem som knytter sig til sikkerhed (ikke pille ved knive, hoppe ned derfra eller løbe væk i supermarkedet). Og jeg ved godt at jeg har påført mig selv at han lige tester om vi mener det, men meget tit så skal vi helt op i småråb før Marc accepterer at dette nok var et rigtig "nej-nej". Så mit spørgsmål er egentlig hvordan træner man sig selv og sit barn til at komme i en anden kategori - hvor man er lydhør men også bliver adlydt når det gælder?
Gudskelov synes bedsteforældre og børnehave at han er dejlig nem omend med en stærk vilje, så jeg ved at han kan hvis han vil :)
Mange hilsner
Marc's mor