Brev:
Rytme og plan
1. januar 2011
Alder:
3 mdr.
Rytme og plan
Hej Helen
Tak for dit svar, nu har tingene dog ændret sig en del, så derfor skriver jeg igen.
Julen har gjort at tingene kører meget anderledes, og vi har lige pt. ikke særlig meget rytme, og han er begyndt at vågne efter 40 min og nogen gange kan jeg få ham videre i søvnen og andre gange ikke, og derfor skriver jeg til dig for at høre om du ikke kan prøve at stille en plan op for dagen, da jeg jo lige nu kan vælge at gøre mere ud af en lur og mindre af en anden:-)
Lige nu tager han nogen gange en lang formiddagslur på 4 timer og andre gange er det om eftermiddagen og den anden lur er ca. 40-1½ time, og nogen dage er det 2 lure og andre gange 3 lure. Jeg tænker at det må være hensigtsmæssigt at jeg hjælper ham til at få en rytme der ligner hinanden mere fra dag til dag, så jeg også ved hvad jeg nogenlunde kan forvente af dagen. Han er 3 mdr og 2 uger, så ved ikke om det ikke er ok at begynde at hjælpe ham til rytme?
Jeg tænker også snart at det er tid til skemad. Han får mme Naha1, men tænker snart han kunne være klar til skemad.
Vores dag ser nogenlunde sådan her ud:
står op : 8
Flaske: 8.15
Formiddagslur 9.30 (Her kan han max være vågen 1½ time lige pt.
Står op: ca. 10.15-11
Flaske ca. ½ time efter han er vågnet.
Kan her være vågen ca 1½-2 timer, så
sover : ca. 12.30 og
står op 16.30 nogen gange før hvor han så får en power nap sen eftermiddag.
Er så vågen ca. 2-2½ timer herefter, hvor han får
Flaske lige efter luren og så bad og en flaske igen ca. 18.45 lige før han kommer i seng
sover ca. 19-19.30
Som du nok kan se er han søvn nu mere tilsvarende det du siger det bør være 5-6 timer, men til gengæld sover han nu 12-13 timer om natten, hvor han nogen gange sover godt og andre gange skal have sutten mange gange efter flasken kl 3-4 tiden.
Jeg synes at sengetidspunktet er fint omkring kl. 19.00, men tænker meget på om jeg skal begynde at vække ham kl. 7 om morgenen, så det måske mere er 11½-12 timer han får? Så kan det måske også passe bedre med at han så får 3 lure om dagen og det dermed også passer bedre med mad.
Vil du hjælpe mig med en plan for dagen, hvor jeg også så småt begynder med lidt skemad, eller skal jeg vente til han er 4 mdr.??
Med venlig hilsen
L