Brev:
Farvel til sutten
2. januar 2011
Alder:
2 år, 11 mdr.
Farvel til sutten
Hej Helen
Vores søn sendte sutten til julemanden for to uger siden. Vi havde talt om det i et par uger inden og han virkede til at være med på ideen for så kom der jo en stor pakke tilbage. Han puttede sutten med et lille brev ved i julemandens postkasse og da vi kom hjem stod der rigtig nok en pakke med lige præcis den ting han ønskede sig på hans værelse.
Han klarede dagen flot, men da det blev aften og sovetid gik alvoren op for ham og han blev gal og ked af det. Fire timer med gråd og frustration over den manglende tyghed inden han udmattet faldt om i vores seng. Græd et par gang i søvne i løbet af natten og startede forfra næste morgen med at ville have sin sut tilbage. Vi fik ham dog hurtigt til at falde til ro og ved middagsluren var der ikke noget. Om aftenen var det igen svært men kun ganske kort og sådan forløb næste dag også. Han sagde flere gang i løbet af dagene, at han nu ikke brugte sut mere som sine to store fætre.
Siden da er det så gået meget ned ad bakke og han er blevet en meget anderledes dreng - han bider og slår os, er sur og ked af det, frustreret, vil ikke i seng og vågner tidligt og kan ikke flade i søvn igen. Når han er helt udkørt efter en lang konflikt siger han, at han vil have sutten - selv efter to uger. Vi vil gerne være standhaftige og holde ved beslutningen om, at sutte nu er væk og vi har ikke flere. Vi vil meget gerne hjælpe ham igennem den svære tid og vise ham at vi elsker ham og at han ikke behøver den sut.
Han har sin pude og sin babydyne fra han var helt lille at putte med og vi havde regnet med, at de og vi kunne trøste ham, men han har flere gange kastet disse trøsteting væk og er gået til angreb på os.
Vi begynder at vakle i troen på, at det var den rigtige beslutning at tage sutten væk og om vi skal give ham den tilbage, når nu den er så vigtig for ham. Vi savner vores kærlige og glade dreng og kan ikke finde det redskab, der skal til for at hjælpe ham. Har du ikke et godt råd?
Hilsen en efterhånden frustreret mor