Svar: Stop med NAN3?
2. januar 2011
Alder:
23 mdr.
Hej med dig
Det anbefales normalt at børn stopper med flaske når de er 1 år, senest når de er 18 måneder gamle. Det er kun børn med mælkeallergi, som skal have specialerstatning i stedet for komælk og dette ofte til de er omkring 3 år. Dette tilbydes dog af kop og ikke af flaske. Børn som fint tåler almindelig mælk kan drikke dette fra 1 års alderen.
Så dine drenge skal altså ikke have NAN mere (heller ikke type 3) og flaske bør stoppe helt. Det er der flere grunde til. For det første vil deres mælkeindtag ofte blive for stort i forhold til anden og mere sufficient mad, derudover er det heller ikke godt for deres tænder at få mælk at sove på (mælkesukkeret giver grobund for huller i tænderne) og derudover så er flasken med til at holde børnene på et baby-niveau og de er ikke babyer mere, men børn på næsten 2 år :)
De behøver ikke flaske for at få næring, deres næringsbehov kan fint dækkes af almindelig sund og god kost. De skal have grød, gryn, brød, pasta, ris, grøntsager af forskellig slags, kød af forskellig slags, fisk og skaldyr af forskellig slags. De skal have almindelig drikkemælk (letmælk), surmælksprodukter, ost og æg - får de dette dagligt, vil deres behov være fint dækket. Du kan derudover supplere med en multivitamintablet dagligt.
Væskebehovet dækkes som udgangspunkt af vand og derudover kan de få et glas letmælk morgen og aften, samt lidt yoghurt midt på dagen. Hvis de får mindst 350ml mælk eller mælkeprodukt dagligt, er deres behov for mælk fint dækket ind - flaske og modermælkserstatning er slut nu :) Det er dejligt at dine børn er glade for at drikke, det er vigtigt, når I bor i Afrika og det er varmt - men de skal med den alder de har, kunne drikke af en kop.
Jeg vil derfor anbefale dig at du nu skærer mængden i flaske ned, så de får mindre og mindre, gå fra 200ml til 175, 150, 125, 100 - gå over til at give lidt mælk af en kop og skift så helt ud, så de ikke få mælk men får vand at sove på i stedet. Vælger du at bibeholde lidt mælk af kop som en del af deres putteritual, så kan du give det sammen med en godnatgrød og så bør du børste deres tænder efter de har fået mælk.
Jeg håber du kan bruge dette videre :)
Fortsat held og lykke med dem.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske