Brev:
Hvor meget mælk og mad?
2. januar 2011
Alder:
7 mdr.
Hvor meget mælk og mad?
Hej Helen
Godt Nytår ;o)
Det går rigtig fint med tvillingerne - efter en måned med tænder på skift og maveinfluenza er appetitten endelig kommet igen hos drengen. Nu er det til gengæld pigen der ikke rigtig spiser noget i løbet af dagen og er meget ked og sover rigtig meget, men tand nr 2 er på vej ;o)
De bor på eget værelse nu på anden uge og det går rigtig fint - de er vågne lige så mange gange som de plejer, så de har ikke rigtig reageret på at blive flyttet. De kan tilmed efterhånden puttes i værelset, så der er helt klart fremskridt.
De er kommet ind i en fin rytme med skemad og de får
stadig flaske inden en lur. Skal jeg blive ved med det endnu?
Nu hvor de er 7 mdr - hvor meget mme/flaske skal de have i døgnet?
De er ikke særlig begejstrede for grød - slet ikke øllebrød og havregrød kun på udvalgte dage. De lever mest af ristet brød og kiks til morgenmad - de deler en ½ skive toastbrød og en enkelt kiks til hver. Skal jeg bare have tålmodighed med grøden eller er der andet jeg kan gøre for at få dem til at spise grød. Jeg har prøvet med alt slags frugtmos - frugt/ske i hånden - lige lidt hjælper det.
Jeg er begyndt at tilbyde vand efter kl 03 om natten - ellers har de simpelthen ikke appetit til morgenmad. Ellers vil de først spise omkring kl 10-11 og så er frokosten også rykket og resten af måltiderne fungerer ikke. Om det så er manglende appetit eller andet der er i spil siden de ikke spiser så meget morgenmad - ja det ved jeg så ikke.
De har fundet en rytme som nogenlunde bliver overholdt - dog svinger det stadig noget med hvad tid på dagen de står op.
Planen for dagen er :
5-6 står op og tilbydes havregrød eller anden grød med frugtmos - brød/kiks i hånden - mælk i kop.
9 mme sover lur
1130 ½ skive rugbrød med forskelligt pålæg - frugt i hånden - mælk i kop
14 mme sover lur
16 cultura med sveske/abrikosmos for maven
1730 mos med kød/fisk - hvad der er tilgængeligt på glas suppleret med grøntsagsmos. Frugt eller kiks i hånden til dessert.
19 mme godnat
22 mme
02 mme vand herefter
04/05 sover uroligt
Hvis de står op kl 5 eller før sover de nogle gange 3 lure - men uanset mængden af lure sover de som regel højst en time af gangen. Hvis de sover til kl 7 eller 8 skubber hele dagen sig men de går stadig i seng kl 19 ca.
Hvor meget rugbrød skal der til for at det betegnes som et måltid?
De får mælk i kop til måltiderne da jeg har svært ved at få nok mælk i dem - altså mere end 400 ml i døgnet.
Nu hvor aftensmaden er skubbet til et mere menneskeligt tidspunkt er de så småt begyndt at få mere af vores mad - moste kartofler har haft sine små succeser efter der kom sovs på ;o)
Hvornår kan det forventes at fjerne flasken kl 02? Jeg er udemærket klar over at det kræver at de er fyldt godt op i løbet af dagen men det svinger meget hvor meget de drikker på det tidspunkt som regel 50 ml.
Det var lidt mange spørgsmål - håber du kan finde rede i det hele ;o)
Med venlig hilsen
Spip