Svar: Hvor meget mælk og mad?
2. januar 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Spip
De fleste børn vil i 7 måneders alderen kunne begynde at nøjes med kun fire flasker i døgnet, men det kræver naturligvis at de indtager mere end 50 ml af gangen ... og da dine børn drikker meget lidt af flaske, er det vigtigt at du ikke skærer for meget ned. Derudover må du så sikre deres mælkebehov ved at bruge mme i grød og mos, når du kan komme til det. De fire flasker ligger normalt tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften ... De må helst ikke komme under 500ml mme dagligt.
Det er en god idé fortsat at give dem grød og mos, fordi du kan energiberige dette bedre og fordi du naturligt kan variere deres indtag mere end hvis de spiser hapsere af toastbrød, kiks og rugbrød. Det er vigtigt at de får forskellige slags grøntsager, kød og fisk og dette gerne to gange dagligt, ligesom grød også kan gives to gange om dagen. På den måde får du sikret dem variation af fødevarer bedst muligt :)
Mit forslag til en daglan, lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:
Vågner kl. 6, kommer i tøjet osv.
Morgen 7: Havregrød, øllebrød, flerkornsgrød. Det kan være hjemmelavet (og lavet med mme) eller du kan købe babygrød til dem. Nogle gange kan de bedre lide den købte end den vi selv laver ...
Formiddag 8.30-9: Frisk frugt i hånden, frugtmos, små hapsere af en bolle eller andet brød, gerne med lidt smør eller ost, også frugtmos kan bruges på hapserne .. Vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være hjemmelavet mos eller mos fra glas, suppleres med små rugbrødshapsere med smørbart pålæg. Vand eller evt. mme af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 14 som nu
Eftermiddag 16: Tilbydes grød, gerne med frugtmos som topping, igen kan du prøve med de købte grødtyper - der findes grødprodukter med tilsatte mælkesyrebakterier, netop for maven. De må også godt få lidt cultura (3,5%), tykmælk eller lignende med sveske/abrikosmos - men de skal være 9 måneder før de må få større mængder komælk.
Aften 17.30-18: Mere og mere familiemad, ris med lidt sovs, indmaden af en frikadelle, lidt laks fra ovnen osv. Også meget gerne grøntsagsmos fra glas, det vigtigste er igen at de spiser. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk, en kartoffelbåd, et stykke kogt blomkål eller broccoli eller lignende i hånde at gumle på selv. Vand af kop
Flaske og puttes til natten ca kl 19
Sen aften 22-23: Flaske
Nat 02: Flaske - at den ligger her er fint i forhold til at de begynder at kunne spise mere om morgenen ... Så er du i hvert fald sikker på at det ikke er den, som tager appetitten :)
De er for små til kun at få rugbrød, og det er svært at sætte en mængde på. Men ½ stykke rugbrød og en lille dl grøntsagsmos vil være en meget fin mænge til frokost. En normal portion ligger mellem 1-2 dl. Nogle spiser lidt mindre, andre spiser mere, men deromkring :)
Flasken kl 02 vil jeg anbefale dig at bibeholde, fordi de ikke drikker mere end de gør. Det kan godt tænkes at det hos jer vil blive den flaske som forsvinder sent, så de to flasker de måske vil kunne nøjes med, når de bliver 10 måneder kommer til at ligge kl 19 og kl 02 ... men det er vel også okay, så tager de jo to lange søvnstræk både før og derefter ...
Jeg håber jeg kom omkring det hele, fortsat held og lykke med dem :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske