Brev:
Vågner om natten og vil ikke sove i egen seng
2. januar 2011
Alder:
13 mdr.
Vågner om natten og vil ikke sove i egen seng
Kære Helen
Jeg skriver da vores datter på 13 måneder gennem et halvt er vågnet hver nat og har været meget svær at trøste og få til at sove med mindre vi har taget hende ind i vores seng. Når hun er i vores seng, sover hun igennem uden problemer.
Vi har ikke problemer med at lægge hende om aftenen. Vi har et fast ritual hvor hun får en flaske, vi læser en bog og en bamse spiller lidt musik og så sover hun relativt hurtigt i sit eget værelse. Problemet er så at hun vågner igen, nogle gange efter 1 time, nogle gange efter 5 timer.
Vi har læst din bog, men synes ikke vi har fundet svaret. Vi har efterhånden prøvet al ting: taget hende op og trøste hende og sidde med hende til hun sover tungt (nogle gange mere end en halv time), men hun vågner altid når vi lægger hende tilbage i tremme sengen. Vi har aet hende, sunget for hende og kysset og krammet hende mens hun er i sin egen seng, men lige meget hjælper det. Enkelte gange er hun langt om længe faldet i søvn i sin egen seng, men så er hun vågnet igen senere.
Til hverdag har hun en fin rytme, hvor hun som regel sover en gang to-tre timer. Hun spiser fint, er glad og superaktiv og har gået siden hun var knap ti måneder. Hun har ligeledes været i vuggestue siden hun var knap ti måneder og hun er rigtig glad for det. Til gengæld er hun ret mor-syg og har stort set været det siden hun var tre måneder. Vi har også oplevet, at min mand har haft lettere ved at få hende til at sove igen i hendes egen seng end jeg har, men det er jo ikke holdbart hvis det er ham der skal tage nattetjansen hver nat.
Nu har vi besluttet os for at hun skal lære at sove i egen seng, så vi tager kampen og overvejer at tage en madras ind i hendes værelse så vi kan være hos hende når hun har behov for det, omvendt er vi også lidt bekymret for, at hun så kun vil sove i sin egen seng hvis vi ligger i hendes værelse.
Jeg håber du har et par gode råd til os, så vores datter kan få en god nattesøvn of vi kan få vores seng tilbage.
Maria